Fotografering inomhus
Hur resonerar ni vid inomhusfotografering med dåliga ljusförhållanden? Hellre höga ISO-tal än blixt eller hellre blixt än höga ISO-tal? Eller lite av varje?
Vänliga hälsningar
Niklas

Det beror på hur omgivningen ser ut. Är det te.x mörkare färger på tapeterna så använder jag blixt. Men är rummet stort så försöker jag undvika blixten så mycket som möjligt eftersom räckviden på blixten inte alltid är så stor. Sedan beror det ju också på personen jag ska fotografera hur kläderna hos den ser ut. Oranga/Röda kläder får en anorlunda färg när jag fotograferar med blixten, nästan som om kläderna blivit lite blekta. Det är fler färger som också verkar bli mer matta med blixten påslagen inomhus. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Niklas, om du vill ha en bättre försåelse hur du ska använda din Canon Speedlite blixt så kan jag föreslå en mycket bra kurs som Paul F Gero håller online på BetterPhoto.com.
Du kan använda blixten på en mängd olika sätt. Det går verkligen bra att använda blixten i större utrymmen och få det att se ut som om du inte hade använt någon blixt. Studera gärna de bilder Paul har lagt ut tillsammans med kursinformationen.
Hälsningar
Robert
#2: Jag har ingen lös blixt. :-) Har han tagit alla de där bilderna med endast en blixt? De var väldigt fina.
Vänliga hälsningar
Niklas

#3, Paul har använt bara en blixt till bilderna. Det är sällan han har använt fler blixtar.
Hälsningar
Robert

Generellt brukar bilderna tagna med mitt 50/1,8 bli väldigt vackra om ljuset räcker till på full bländare. Jag placerar gärna offret intill ett fönster och har jag tur så kan jag lätta upp skuggsidan lite med ett vitt A3 papper eller knycklad Al-folie.
Går det inte så använder jag gärna blixt. Jag har en ganska stark extern blixt som går att vrida runt och tilta upp. Den slår jag i taket eller i en vägg. Jag har ett vitt kort som jag kan fälla upp bakom blixten som riktar lite av ljuset rakt fram så man undviker djupa skuggor i ögonhålorna. Om allt skulle skita sig så har jag en förlängningssladd så jag kan flytta ut blixten på en armlängds avstånd.