Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 485 ggr
Martin
0

Panasonic FZ30.

Hej,

har varit helt inne på att köpa en Canon Powershot S3 IS så när jag "för sista gången" var i en butik igår för att känna och klämma så säger plötsligt butiksbiträdet när vi står och snackar om konkurrenter "är du beredd att gå upp lite i pris så har vi den här kameran också".

Så tar han fram en Panasonic FZ30.

Priset slår på cirka 800-900 kr. Samma brännviddsomfång, lite större bländmöjligheter på Panasonicen, medan snabbaste slutartid är lite bättre på Canonkameran. En fördel med Canonkameran är seriebildstagning 2,3 bilder per sekund tills minnet är slut, Panasonicen ligger på 3 bilder per sekund men bara 5 bilder / serie om jag förstår det rätt.

Det jag föll för med Panasonicen var manuell fokus och zoom-ring, dvs ingen spak man för fram och tillbaka för att zooma. Jag har varit inne på att köpa en kamera med vanliga AA-batterier vilket Canon har, Panasonicen går på Lithuim-jon-acc men det kanske inte är hela världen egentligen att köpa ett extra sådant?

Nu hamnade jag i en otrolig beslutsångest :)

En annan fördel med Panasonicen är deras fuskzoom, man kan om man går ner från 8 MP till 5 få strax över 15x zoom och om man går ner till 3 MP få 19x zoom. Som jag har förstått det är det dock bara ett "urklipp" ur det större fotot som görs i kameran - alltså något man lika gärna hade kunnat göra i ett bildbehandlingsprogram om man tar den i storformat från början?

En annan fördel med Panasonicen (om det nu är en fördel för mig, det vet jag inte riktigt än) är att man kan fotografera i RAW, samt att man kan ansluta extern blixt om man en dag känner att man behöver det…

Större ISO-omfång på Canon-kameran också.

Någon som har erfarenhet av Panazonic FZ30 (eller föregångaren FZ20) och som har positiva/negativa erfarenheter?

mvh Martin

Robert
0

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/

Om du lägger till några hundralappar så har du en Nikon D50, som jag skulle tippa på att du är mer nöjd med än en kompaktkamera.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Robert: Jag är också medveten om att ju högre upp i pris jag kommer, ju närmre kommer jag de digitala systemkamerorna. Å andra sidan tillkommer ett antal objektiv osv till dem, och där är jag ännu inte i mitt fotograferande att jag har så pass mycket pengar att lägga på det.

Jag hade tänkt lägga runt 6.000 kr på fotoutrustning, men inser nu att jag troligen kommer att hamna runt 7.000 med lite minnen och kanske ett stativ. Attans vad pengarna drar iväg bara man säger "men det kanske man skulle köpa…" :D

mvh Martin

Martin
0

#1 Och tack för länken - har redan läst den och den är ju förvisso mer eller mindre helt uttömmande, men ville kolla ifall det var någon från detta eminenta forum som hade erfarenhet av den.

mvh Martin

Robert
0

marnyman, fundera på om du verkligen behöver ta flera bilder i sekunden, jätte zoom mm. Vad kommer du att fotografera, sport och fåglar? För det räcker det inte med en kompaktkamera tror jag.

Det jag har fotograferat, blommor, människor och lanskap så har jag sällan använt serieblidtagning. Jag använder ofta en brännvidd mellan 50-150 mm, mest runt 85 mm då jag tycker det är kul att fota människor.

För tillfället använder jag vanligt normalobjektiv 50 mm. Det objektivet är väldigt roligt att använda.

Hoppas min kommentar kan vara till någon hjälp i ditt urval.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#4 Det kommer att vara en "all-in-one-kamera", därav att jag gärna vill ha allt i ett och inte ta steget upp och behöva ha flera olika objektiv med mig (det har jag dessutom inte råd med i dagsläget).

Ja - det kommer att fotograferas en del fåglar, djur och sport. Jag är medveten om att seriebildstagning i maxtele på Canon-kameran inte är det bästa (jämförbart med digitala systemkameror) - men man måste också se vad bilderna skall användas till. Jag skall inte sälja dem till någon tidning, eller trycka dem i värstingstorlekar.

Människor fotograferas såklart också, men inte huvudsakligen.

Alla synpunkter är till hjälp och nytta. Tack!

mvh Martin

Robert
0

#5, om det blir fåglar så kanske du ska fundera på om du kan koppla din kommande kompaktkamera till en kikare. Det finns även tillbehör som telekonverters till kompaktkameror. Tänk på att du förlorar ljusstyrka med alla dessa tillbehör så välj en kamera från början som är ljusstark.

Även om du inte kommer att blåsa upp bilder till posters eller liknande så kanske du vill bara välja en del i bild, och då kan det vara bra med bra Upplösning.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Japp, är medveten om både kikargrejen (vilket dock inte intresserar mig, känns inte så smidigt och jag vill vara rörlig när jag är ute i naturen) och telekonverters (finns 1,7x till Panasonicen och 1,5 x till Canonkameran). Tack ändå för tipsen!

mvh Martin