Allroundobjektiv till canon
En kompis till mig söker en allroundglugg till sin EOS 400d. Hon vill ha ett objektiv som man kan ha på för det mesta.
Det hon tänkt fota är väl hundar, hästar, porträtt m.m.
Tänkte höra med er på då jag inte kan så mycket om canon objektiven.
Det får kosta max 6000.-

Är det i dagsljus hon fotar och för nöjjesskul så kan jag rekomendera tamrons AF 18-250 f3,5-6,3 XR Di II, kastar run 4000.
Suveränt att ha med sig i och med det stora zoomomfånget, om man nu inte ställer för höga krav av bilderna, skarpt och fint på alla bränvidder dock så får det inte ha börjat skymma med det objektivet för då får den problem att fokusera.
Kan bli en del problem att få skarpa bilder utan stativ med det objektivet till en Canon också för det har ju inget antiskak.
Fungerar suveränt med antiskaken till både Penatx K10D och Samsung GX10.
Canon har ett liknande superzoom men det kostar runt 24 000 med antiskak så det kanske inte är att fundera på :)
#0: Med de önskemålen blir det en kompromiss. Halvbra nära, halvbra på håll och svårt att fotografera i svagt ljus.
Jag skulle satsa på Canon EF 70-200 f/4 L USM. Det är ett underbart objektiv. Mycket gediget, lite ljussvagt och fungerar inte att fotografera interiörer med.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hon kommer väl mest fota ute när det är hyffsat ljust.
Tamrons låter intressant, ska kika närmare på det.
#2 Jag ska höra med henne vad hon tycker. Tycker själv att 70 är lite väl mycket som lägsta brännvidd.

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM finns på Cyberphoto 5 595 kr mycket trevligt optik .