Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4140 ggr
LinneaG
0

Köpa kamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan tipsa på en bra systemkamera mellan 4-6500kr.

Har kollat på:
Canon EOS400D + 18-55
Olympus E410+14-42
Nikon D40X + 18-55

Några tips? eller förslag på märke?

Niklas
0

Det är nog viktigare vad du använder för objektiv än vilken kamera du har. Jag har haft en Canon EOS 350h var mycket nöjd så 400D blir du säkert nöjd med om du föredrar Canon. Annars är säkert Nikon bra också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LinneaG
0

#1 - ska erkänna att ja inte kan någonting om kameror. Men söker en som kan ta bra närbilder, som man kan zooma mycket med och bra natur bilder.

MB300E
0

inte kameran som avgör i detta fall, mer optiken.

LinneaG
0

Vilket annat märke än Canon kan man köpa?`något man ska undvika?

paronskrutten
0

Canon och Nikon är ju superbra

Helena

pellepiano
0

Fundera över varför du vill ha just en systemkamera. Finns ju kompakter till hyggliga priser med massor av zoom, macro och massa andra godbitar inbyggt från början.

LinneaG
0

vill ha en som kan ta fler bilder i sekunden, bra zoom osv.

Martin
0

#7 Det finns många kompakter som klarar det också.

Jag har en som är ett par år gammal, Canon Powershot S3 IS (har kommit ny version, S5 IS). 3 bilder/sekund, supermacro samt 12x zoom.

Och det är som sagt en kompakt som är några år gammal. Finns stort utbud nu.

mvh Martin

Hajda
0

Kompakt kameror kan också ta många bilder i sekunden.
Och zoomen är det främst objektivet som avgör!
18-55 objektivet som kommer med dom flesta Nikon kameror har inte alls mycket zoom, och den tar inte så bra närbilder heller, eller är det macro du snackar om? Då får du köpa ett macro-objektiv, och det är inte det billigaste heller. Låter som om du inte har tänkt igenom det här med systemkameror så mycket?

Hajda
0

Kompakt kameror kan också ta många bilder i sekunden.
Och zoomen är det främst objektivet som avgör!
18-55 objektivet som kommer med dom flesta Nikon kameror har inte alls mycket zoom, och den tar inte så bra närbilder heller, eller är det macro du snackar om? Då får du köpa ett macro-objektiv, och det är inte det billigaste heller.

Martin
0

Tillägg: Till de förslag du har skrivit i första inlägget, så är det så kallad "kitobjektiv". Inget av dem är speciellt bra på extrema närbilder, och inget av dem är bra på "zoomfoto".

mvh Martin

LinneaG
0

#9 - några förslag?

Kan ingenting om kameror egentligen, därför ja frågar :)

Hajda
0

Om du vill ha en system tycker jag att du ska läsa lite om det :)
Sedan får man ju se vad man har för budget. Nikon D40 är defintivt en kamera jag rekommenderar för nybörjare. Men köp då helst utan kitobjektivet, du får du den billigare. Kan gissa på att bästa priset är runt 4000 kr för kameran, utan objektiv då.
Sedan får du bestämma om du vill satsa på närbilder eller om du vill kunna zooma mycket. Det finns olika objektiv för olika behov förstår du, tycker du ska läsa lite om objektiv och vad det är för något ;) Och var inte orolig över att fråga, vi alla började någon gång som nybörjare :)

Norrskenet
0

Jag har en Panasonic Dmc-FZ18 för lite över fyratusen kronor med 18 ggr zoom och en närgräns på 1 cm. En kanonkamera. Liten och behändig är den dessutom.

gurin
0

Om du inte kan något och vill ha en systemkamera med mycket "zoom" är Olympusen ett ganska gott alternativ om. och jag menar om, du köper båda "kitobjektiven". Alltså det paket som har två objektiv. Du får lägga till 1000 kr men får då 14-150 med två objektiv. Detta motsvarar 28-300 mm med en gammal filmkamera.

Du får marknadens minsta systemkamera med mycket små objektiv. Men de är inte så ljusstarka. Det blir bra bilder om du har mycket ljus. Skall du fota utan blixt inne eller i dåligt ljus måste du köpa bättre (ljusstarkare) objektiv. Det sista gäller också för de andra alternativ du listat.

mvh/gurin

The-Photo
0

I senaste numret av tidningen FOTO finns recensioner av 48 systemkameror den är ett tips att köpa dock är priset fel dom flesta har blivit betydligt billigare. Ett minus på Nikon är att den inte har inbyggd autofokus.Annars kan jag varmt rekomendera Canon har den själv och är mer än nöjd.

Lycka till!

MVH Josefin

Norrskenet
0

Jag hävdar kanske med en "dåres" envishet att för en nybörjare så är kanske inte en systemkamera är den bästa "instegskameran". Jag tycker att en kompaktkamera är enklare att hantera. När man sedan lärt sig att komponera bilder, lärt sig hur skärpedjupet fungerar, bländare, slutartider  osv, så kan man gå över till mer avancerade kameror. Nu är det väl många här på iFokus som själva har systemkameror och lovordar dessa (alla dessa nikon och canonfantaster) som inte håller med mig. Det finns några tillfällen då en systemkamera är att föredra och det är studiofotografering med blixt, eftersom jag inte har en blixtsko på kameran. Även fotogerafering i svagt ljus kommer den till korta, men om man rannsakar hur ofta man utför dessa fotograferingar så för mig blir det ganska så få. En annan fördel med kompaktkameran är att den minimerar ha-begäret som lätt tar överhand. "bara ett litet objektiv till" (för 5ooo:-) . När man har en kompaktkamera så har man hela systemet klart, inga ytterligare kostnader.

Stuartlittle
0

Canon / Nikon, volvo /saab/ Expressen/Aftonbladet

Jag har alltid gillat canon!

// Tomas

Kristall
0

Jag har aldrig haft en Canon eller Nikon-kamera, men min kompis säger att Canon är mkt bättre (hon har sån kamera/har haft) och pappa har en sån (analog system) som man kan få jättebra bilder med. Själv tkr jag att Nikon D40 verkar bra, har sett många bra bilder fotade med en sån.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Lininaa
0

#19 Om bilderna blir bra eller inte beror ju inte på kameran, utan fotografen.

iboat
0

Man kan inte säga att Canon är bättre än Nikon eller att Nikon är bättre än Canon. Den enas bästa kamera är mycket bättre än den andras sämsta (billigaste).  Båda gör riktigt bra kameror och är marknadsledande. En glad amatör kan knappast tillgodogöra sig en av deras proffskameror ändå. Vilket märke du än väljer har antagligen kameran mer potential än den "glade amatören"

iken
0

#1 - ska erkänna att ja inte kan någonting om kameror. Men söker en som kan ta bra närbilder, som man kan zooma mycket med och bra natur bilder.

Jag tror inte du har någon nytta av en systemkamera. Bättre att köpa en sikta och tryck.

Kittentotts
0

Intressant ämne

Om man då ser till mig och behov

Jag tar foton på nära håll på min uppfödning av katter

Jag är i behov av att kunna ta inomhus, men vill inte ha de där hemska ögonen, idag tar jag framför fönster i dagsljuset, utan blixt

LinneaG
0

Jag är ute efter en kamera där man kan ta bra närbilder och bra naturbilder. Jag tar mycket häst/ridbilder, naturbilder - tex thailand och närbilder på ögon osv.

Har en kompakt kamera med 7 megapixlar och tycker inte den var nå bra allt!

Någon som kan tipsa om en bra kompaktkamera om ni inte tycker jag ska köpa en systemkamera.

iboat
0

Jag tycker att du ska satsa på en systemkamera. Om man har ett intresse för foto växer man snabbt ur en kompaktkamera. Bara det här med bilxt till exempel, att kunna montera en kraftfull blixt som går att rikta rakt upp eller åt sidan (för att få indirekt ljus utan fula skuggor) betyder hur mycket som helst för bilden.

Kan inte Canons sortiment, men jag vet att Nikon D80 är en riktigt bra kamera som du kan växa i.

Rozzy
0

Du kan ju alltid satsa på en semiproffs canon 9G mfl i canninserien där du har alla manuella inst.

eller på flera av kannons stora hus så har du även helautomatik och färdiga inställningar.

Men det ÄR JU SÅ LÄTT att lära sig grunderna  en systemkamera så jag förstår inte vad folk är rädda för!

Lycka till med ditt val

Starfall
0

Jag kan inte heller mkt om kameror, och absolut inte om systemkameror.

Hemma har vi 2 kompaktkameror, en panasonic DMC-TZ3 och en Kodak eazyshare nånting. Panasonicen är huuur bra som helst, man kan ta jättebra bilder med den:) Kodaken är inte så bra som panasonicen, men jag skulle ju inte ha den att ta proffsbilder med heller, bara att ha med i skolan att fota vänner och blomsterarrangemang med:)

Lycka till i ditt val av kamera! Välj det du känner bäst för:)

Kramar/Carro

LinneaG
0

provade fota med en 400d canon igår, måste man kolla i sökaren? går det inte att ställa in så man kan se det man ska fota på displayen?

Anna
0

Man måste fota genom sökaren.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
0

#28: Nej, fram till nyligen har så kallad "live view" varit ovanligt på systemkameror. Canon EOS 400D har det inte.

Se det från den ljusa sidan, det blir vanligtvis mindre skakningsoskärpa när du tittar i en optisk sökare och trycker av. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ciindra
0

Nikon d40 rekomenderas =)

MB300E
0

Av instegskameror för säg runt 5000 och uppåt en bit så är det bara Olympus som har live view deras lite större instegare E-510 har desutom antiskak inbyggt i huset, ingen dålig kamera det heller.

LinneaG
0

#31 - kan man se det man ska fota i displayen på den?

senna
0

#33 - nej. det kan man inte. man måste titta genom sökaren.

MB300E
0

Som jag tidigare skrev så är det ändast Olympus som har den funktionen, om du nu inte är berädd att betala 16 000 och uppåt för kamerahuset.

LinneaG
0

Någon som vet en kompaktkamera som kan ta 3 bilder i sekunden?

fotokrafs
0

#32 den kameran har jag, den passar mig utmärkt.. att kunna växla mellan att ta kort med display eller sökare :-)

MB300E
0

#37 Funderade själv på att köpa en sådan men det blev en samsung GX10, tyckte den kändes rejälare att ta i och ligger bättre i mina händer.

Bildkvalitets mässigt är det inga jättestora skilnader vad jag har kunnat läsa mig till.

LinneaG
0

Vilken tror ni är bäst Canon EOS400D eller Olympus E410 ?

MB300E
0

Dom är nog ganska presis i samma klass, olympusen är lite smidigare och smäckrare, kan nog ligga bättre i små händer men bildkvaliten är nog ganska lika på dom två.

[Avslutat konto]
0

Jag har en Olympus E-500 med två objektiv till salu för 5000, om du är intresserad.

LinneaG
0

Jag var inne på Expert igår och frågade om just dessa två, han tyckte att Canon EOS400D var bättre. Att jag kunde få mycket bättre bilder med den.

MB300E
0

Hmm, mm det tycker han säkert men å andra sidan så får han kanske en större slant på canonen, jag har skrivit det i andra trådar och skriver det även här, ett väldigt bra sätt att se vad man får är att ta med sig ett minneskort och åka runt och testa olika kameror i butik sedan ta hem kortet och se vad man tycker själv.

Det har jag gjort och dom bilderna har svårt för att ljuga tycker jag.

Nu kanske man inte ska gämföra kamerorna rakt av på det sättet för det är ju systemkameror vi talar om, alltså bäst gör sig testet om man fotar RAW och sedan lägger in bilderna i datorn, läggerpå en oskarpmask och dyligt som man kanske vill ha på bilden, sedan gämför man resultatet.

Anledningen till att man inte ska gämföra bilderna rakt av är att från fabrik kommer olika fabrikat med olika grundinstälningar för Vitbalans och annat, allt detta kan man ju ställa om efter sitt eget tycke och smak i alla systemkameror på marknaden. 

Det är väldigt bra om man åker till en stor butik som säljer alla sorters kameror så man kan prova dom i samma förhållande.

Vad gäller EOS 400D så kan jag medela att vid höga ISOn så är den inte i närheten av vad E510 presterar, E510 är en mycke bra kamera i höga ISOn, det är ju nu enligt min smak, du kanske tycker anorlunda.

har tyvär inte testat med E410 men vad jag kunnat se i gämförande tester dom gjort i tidningar så är inte heller den dålig på höga ISOn.

Nu kanske det inte säger allt om en kamera men om man kanske inte har råd att köpa jätte ljusstarka objektiv som proffsen i 10 000 kronors klassen och kanske uppåt så kan det vara bra att den klara höga ison iställe för det sänker ju exponeringstiden.

Svårt att ta en bra bild på E.X en springande häst, hund, bil, mäniska eller annat som rör sig fort om man inte kan ha höga ison eller ett mycke bra (ljusstarkt) objektiv om det är lite halvskymt ute, exponeringstiden blir helt enkelt för lång och bilden man vill ha blir suddig som påföljd.

Hmm nu blev det sådär mycke igen och antagligen så kommer någon tycka att jag är en tjatig beservisser som inte tycker att canon är bäst :)

gurin
0

Eftersom du tydligen vill fota med skärmen som sökare. Så har du bara ett alternativ med de kameror du radat upp och det är Olympus E410, men om du vill kunna fota som man gör med en kompaktkamera så får du i stället leta efter en begagnad E330. Den har två sensorer och kan således utan fördröjning använda skärmen som sökare.

Dessutom är det ofta inte rättvist att jämföra olika kameror inne i butik. Den kamera som är bäst på att fota i dåligt ljus och lysrör är den som då vinner. Skall du fota i dagsljus utomhus så säger ett sådant test inte så mycket.

Men jag avnänder två olympus hus jag och är nöjd. Bland annat E330 och jag fotar ofta genom att använda skärmen som sökare.

mvh/gurin som hoppas att du hittar rätt kamera för dig

MB300E
0

#44 helt rätt att kameror klarar olika situationer olika men att köpa en kamera för att kompisens kompis köpt en canon, nikon, pentax eller whatever och tycker att det är det bästa som fins tycker jag är lite dumt.

Canon och Nikon är inte alltid bäst även om man ser reklam om dom på alla TV kanaler, i alla tidningar och på alla reklampelare och att alla som råkar ha dom tycker att dom är bäst för att alla andra tycker det.

Det är helt och hållet individuelt vad olika personer tycker är bra eller dåligt.

Och det du sa om att den som klarar sig bättre i mörka miljöer vinner ett test i en butik, det tycker jag är den bättre kameran av dom 2 för i vanligt dagsljus kan man med kamerans instälningar få Vitbalans och annat att se presis lika bra ut med båda kamerorna däremot i mörka miljöer är det värre.

Man kan inte trolla bort brus vid höga ISOn med instälningar man kan inte heller få en kamera som inte klarar av att fokusera när det är mörkt att fokusera hur mycke instälningar man än gör.

Men det är klart jag kanske inte har läst på tilräckligt innan jag köpte mig systemkamera.

Jag har spenderat minst 2 timmar i veckan eller mera i 2 års tid åt att läsa tester, gämfört kameror testat själv och klämt och känt . lekt med kompisars kameror och såvidare så jag vet att i den prisklas jag köpt min kamera så fins det helt enkelt ingenting (i mitt tycke och smak och mina ekonomiska och kunskapsmässiga förutsätningar och behov) som kan konkurera.

Nu tycker ju andra anorlunda men ända sättet som fins att ta reda på vad man tycker är att helt enkelt prova.

Du tycker dina kameror är jätte bra och dom är förmodligen mycke mycke bättre än min kamera i just dina händer och med dina instälningar men du borde veta lika väl som jag att är det ljust ute så har ingen kamera problem att ta en bild eller fokusera och kvaliten på bilderna går att fixa med instälningar i kameran om man nu är intreserad av det.

Jag väljer att göra allt sådant i efterhand och fotar allt i RAW+JPG för att då kan man få en bild som ser rätt trist ut i JPG att se helt suverän ut efter man skärpt upp den och fixat Vitbalans med mera.

LinneaG
0

Tack för alla svar! Är fortfarande lite delad när det gäller valet. Det som är viktigast för mig är landskapsbilder, hästbilder (stilla och rörliga), porträtt och närbilder. Finns kanske ingen som klarar allt bra, men vill iaf ha klara bilder..

Jag ska köpa kamera innan februari då jag ska till Thailand då, antagligen blir det sista gången och då vill jag kunna ta bra bilder.

Har tre olika kompakt kameror hemma, två lite billigare och en dyrare, men ingen av de får man ett speciellt bra resultat av.

Väldigt tacksam för era argument om de olika kamerorna

gurin
0

MB

Var det långa svaret till mig? Jag har absolut inget problem med att andra köper andra kameror än de jag har. Mina går inte ens att köpa längre, om de inte finns något restlager någonstans.

Mitt svar var till Linnea som ställde frågan och hon verkar vilja fota med skärmen som sökare. De nya Olympusarna, likt Canon och Nikon har alla fördröjning när man fotar med Live View på grund av att de bara har en sensor och i vägen för den sitter en manuell slutare.

Mina två Olympusar är relativt dåliga på höga ISO-tal, men det gör inte mig så mycket då jag mest fotar utomhus i dagsljus. E410 och E510 är mycket bättre. Mina foton blir också väldigt processade från RAW, särskilt när hustrun får tag i dem. Men vill man fota med skärmen som sökare, utan fördröjning, som om den vore en kompakt, så finns bara ett alternativ och det är Olympus E330, eller dess syster Panasonic DMC-L1.

Linnea. Skall du ha kameran när du reser så rekommenderar jag att du köper den i god tid innan resan så att du hinner lära dig använda den innan du åker. Det tar tid att lära sig en DSLR. Man kan visserligen läsa manual och allmänna böcker om fotografering, men inget går upp mot att själv sitta och pilla på kontrollerna, fota, och sedan föra över bilderna till datorn för att se vad som hände och kanske också förstå varför.

mvh/gurin som blev omkörd av en fin vinröd MB300E idag.

MB300E
0

Sorry om du tyckte att jag hoppade på dig inte min mening :)

Har sett en tränd på detta forum som pekar lite mot att Nikon och Canon är dom absolut bästa kamerorna som fins och det är klart, har man råd med deras värstingar så är det sant men nu har ju inte en amatör dom ekonomiska resurserna att lägga på en kamera som vad ett proffs har och då är inte varken canon eller nikon bäst alla gånger.

Till vissa kanske dom kan vara bäst fast det kan man ju tyvär inte veta förens man provat lite.

gurin
0

Nej, inte påhoppad, men lite brydd.

Jodå, trenden är tydlig och helt klart skulle inte jag heller tacka nej till att få en Nikon D3, som ser ut att vara ett fantastiskt hus. Men jag vet inte om jag skulle vilja släpa på den och ett gäng linser.

Toppmodellerna är i alla fall för dyra för mig i dag. Men den som investerar i linser i dag kanske kan komma över ett begagnat toppmodellshus i bra skick i morgon. Därför spelar också toppmodellerna in när man bestämmer sig för vilket system man skall välja. Att köpa nya linser bara för att ett annat system släppt ett nytt bra hus är inte särskilt ekonomiskt. Det är argument för Canon och Nikon som har bra toppmodeller och den som börjar samla Canikon-linser i dag vet att det finns topphus i morgon. Hur det är med de andra märkena är i dag mer osäkert.

Olympus har släppt sin E3, men den tävlar främst med Nikon D300 och inte med D3, eller Canon 1D om man skall räkna bildkvalitet.  Pentax topphus är K10D och där får vi vänta och se om det kommer något "bättre". Likaså ser det ut med de andra märkena.

I vilket fall är det inget livsavgörande val det här med att välja kamerasystem.  

mvh/gurin

Sandra76
0

Expert har just nu mellandagsrea på Nikon D40, 3995kr. En kamera mellanting kompakt och system. En väldigt lätt och användarvänlig kamera för oss som inte är vana vid systemkameror. Kitobjektivet som är med är helt ok för landskapsfotografering och allmän fotografering i grupp och inomhus. Hästar har jag inte fotat med kameran, men dock hundar ute på lydnadsplanen. Ett objektiv typ upp till 200mm kan vara bra för lite längre avstånd. Då kan objektiven till denna kamera bli lite dyrare.

Den ger skarpare bilder på ting i rörelser(typ djur) än de flesta kompaktkameror.

Vill man ha lite fickpengar med sig på resan så tycker jag att denna kamera är värd sitt pris om man inte är så erfaren, men ändå vill ha bra bilder utan en massa svårlästa instruktioner…..;) Tycker jag då:)

LinneaG
0

Idag var jag och köpte en Canon EOS 400D, så får se imorgon hur den fungerar :)

LinneaG
0

de två första bilderna med kameran:

Bild1    Bild2