Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 391 ggr
Robert
0

God morgon!

Något som jag har lärt mig av Paul Gero är att prova nya saker i fotografering som man inte känner sig bekväm med. Sätt kameran i ett läge som man normalt inte brukar använda, eller fotografera ett motiv med ett objektiv som man normalt inte använder. Exempelvis använd ett vidvinkelobjektiv i samband med porträttfotografering. Fotograferar du enbart blommor så ta och fotografera människor och vice versa. Var brutal mot dig själv.

Vad är poängen med att ta sig ur "The comfort zone", jo när du sitter och tittar på dina bilder i efterhand så kommer du se saker som fungerar och vilka saker som inte fungerar. Vad har du att förlora om du fotograferar digitalt?

Idag tänkte jag gå ut i det vackra sommarvädret och ta bilder för en artikel till Exponeringsskolan, jag har redan ställt in kameran till 1/100 s med bländare 5.6.

Vilken is hade du tänkt bryta idag?

Ha en bra dag!

Robert

Fotord
0

Jag ska köra med linsskyddet på.  :-)

mihe
0

Hur gick det Fotord, berätta?

Robert
0

För mig gick det bra. Det var riktigt roligt och se hur bra det fungerade. Om det blir mulet i morgon så är det perfekt, det ger upphov till en ny artikel.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#2: Det ser mörkt ut… :-)

Robert
0

#4, du menar att du har fått underexponerade bilder?

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#5: Något :)

Jag håller dock med om att det är en fin idé. Man borde göra så i livet också så blir man modigare och säkrare på sig själv. Utmana sin rädsla. Jag vet bara inte vad det skulle vara för tillfället. Det måste nog bli naturfotografering eftersom jag tycker det är tråkigt.

Citron
0

Det låter som en bra ide Robert. Jag har nog redan testat fotografera i de mesta förhållanden och platser. Jag vet inte riktigt vad jag har missat och kan prova på. Har du några tips? :-)

Ett tips ifrån mig är att inte ta med sig kameran på krogen när man ska dricka. När man fått i sig lite för mycket och "råkar" fråga om man får fotografera någons vacker tjejs brösts så ska man akta sig för alkoholen som kommer flygandes mot ansiktet. Det har hänt mig två gånger på samma dag, den andra gången var den dock min kompis som fick allting på sig. Men jag fick iaf ett fotografi på två kvinnors bröst, men det tog jag bort när jag blev tillräkligt nykter eftersom jag tyckte det var lite fel att ta foto på dem när de var i det tillståndet. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Martin
0

#7 Det bästa tipset är väl trots allt att låta bli att dricka för mycket alkohol, framför allt om man inte kan sköta sig när man gör det? Cool

mvh Martin

Citron
0

Det har du nog rätt i. Men jag brukar kunna sköta mig, blir bara otroligt charmig när jag dricker alkohol. Blir det desutom för mycket så blir det som det blev. :-)