Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 655 ggr
Taci
0

Jag blir galen!

Har haft min första systemkamera (Canon EOS400D) ett litet tag nu. Har dock inte använt den så mkt än, o när jag gör det så blir jag bara förbannad på mig själv, för jag är så dålig ^^ Ni som kan det här med foto, går det ens ta bra bilder inomhus Utan blixt med 18-55mm (kitobjektivet) ? Jag styr med bländarvärdet, slutartiden o allt möjligt. Tänkte jag skulle ta ett steg i taget o träna på var sak lite lugnt (först Bländarvärde+slutartid, sen Vitbalans osv.) men det går inge vidare. När jag fotar bilder så känns dom inte särskilt skarpa heller, skärpan hamnar på en viss punkt o sen är resten oskarp. Vill bara ha alla tips o råd för hur man lättast går till väga att lära sig "grunderna"! Känns ju inte så kul o använda sig att förinställda program med en system, som ni förstår :)

Har kollat lite på http://www.fotonord.se/fotokurs/grunderna.html , o läst manualen då såklart. Har ni mer tips? Känner att jag ger upp snart om jag inte får lite hum om det hela!

iboat
0

Första kravet när man tar bilder inomhus utan blixt är att man har stativ, har du det?

bjorsa
0

Satte på mitt 18-55 på min kamera å jag fick gå upp till iso 1600 för att ta bilder med 1/30 sec men vi har lite skralt med ljus här men har inte eos 400d inbyggd blixt att använda ifall du inte har blixt ?

mvh/bjorsa

Taci
0

Nej, det har jag ju iof inte. Men det blir ingen skakningsoskärpa vad jag kan se, mer att det antingen blir för gult då man höjer bländarvärdet, o drar man ner det så blir det mörkt. (Eller hur man nu säger, jag kan inte begreppen så mkt än) :) Men grejen är att jag har en bekant som har exakt samma kamera o objektiv, o hon fotar inomhus utan stativ, o jag tycker det blir bra. Därför blir jag lite frustrerad o undrar om jag är helt ute o cyklar som inte kan ta inomhus utan blixt ;)

Taci
0

#2, jo det finns inbyggd blixt :) Jag har inte så mkt emot att använda den egentligen, men den bländar ju så **** ibland, om man vill ta kort på en person. Då får man istället gå långt ifrån för att försöka så personen inte ser ut som ett lik ;P

iboat
0

Skicka upp en bild som du tagit. Du har en bra kamera så det här går att lösa!

bjorsa
0

Finns de inte olika blixtinställningar som du kan prova ?Du kan ju dämpa blixten genom att ha något framför blixten en bit papper e dyl så att den dämpas

mvh/bjorsa

bjorsa
0

haär en enkel softbox av vitt papper och de går väl att knåpa till en för inbyggd blixt oxå skulle jag tro http://www.jlw.se/paper-softbox/

mvh/bjorsa

smurfb
0

Är det inte fel Vitbalans om det blir gult? Tycker det är omöjligt ta kort med 18-55 objektivet utan blixt utomhus.

Yeahsussu
0

4#, du kan ju ställa in hur stark blixten ska vara. Ifall du inte vill att folk ska se ut som lik, så bländar du ner blixten, finns där under inställningarna :o)

smurfb
0

Menade naturligtvis inomhus… men det fatta ni nog =)

Taci
0

Nu har jag försökt lägga in en kommentar här 495859 ggr, så nu blir svaret inte särskilt långt. Bilden funkar inte o skicka med heller.

Jag har hittat blixtinställningarna nu, tack så mkt! :) Ser mkt bättre ut nu :D Men det här med att jag känner att inte hela motivet blir skarpt, vad kan det bero på ? Säg att jag tar en bild på en hund, då lägger jag "fokuseringspunkten" på ögonen, o då blir huvudet skarpt men kanske inte bakbenen osv.. ?

Trodde inte man skulle bli såhär trevligt bemött, trodde folk skulle säga "du ska inte ha en system om du inte kan nåt!", hehe. Men nu är det såhär, o jag får försöka lära mig helt enkelt, för jag tycker ju det är roligt trots allt :)

iboat
0

När det är för lite ljus blir bländaröppningen stor och då får du kortare skärpedjup. Mycket ljus = liten bländaröppning och större skärpedjup.

Liten bländare = stort värde t.ex 14

Stor bändare = lite värde, t.ex 4.5 

Nu är det tyvärr inte så här enkelt… Om du väljen en liten bländare för att få större skärpedjup får du en längre slutartid och då riskerar man istället skakningsoskärpa.

Livet är inte lätt för fotografer, men en bra regel är: Ha alltid så mycket ljus du kan! Antingen med blixt, lampor eller solen.

Taci
0

Tack så mkt för hjälpen! Jag ska försöka så gott det går, annars får jag väl köpa ner mig till en kompaktkamera igen haha ^^

[PeterWem]
0

Sätt kamerans läge på bländarautomatik, Av.

välj bländare 3,5

inomhus måste jag upp iso 1600 för slutartid 1/30 precis som bjorsa.

fäll upp blixten och sätt blixtens exponeringskompensation mella 0 och minus 1 för att endast använda en upplättningsblixt.

Ta även bort att blixten synktid som är 1/200 utan sätt på auto istället. 

Testa

Angående gula bilder, fotografera i RAW och ändra bildens färgläge sedan i programmet du fick till: digital photo professional.

Taci
0

Tack igen för alla tips! :)

Ni vet inga videos eller så, typ som tex Moderskeppets lärovideos om PS ?