Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 316 ggr
Lisko
0

Har jag raderat alla bilderna?

Vet inte om denna fråga borde stå under "Datorn", men jag prövar här. Har nyligen köpt ny dator och kopplade i kameran till den och redigerade och namngav bilderna jag hade i kameran. Jag använde mig av utforskaren och M O Picture Manager. Senare när jag skulle fota så såg jag att minneskortet var tomt, så jag antog att jag på något sätt hade "lyckats" spara dom på datorn, men nu verkar det inte så för jag hittar dom inte någonstans. Har dom raderats för alltid?

bjorsa
0

Om du kommer ihåg namnen du namngav bilderna med så gör då en sökning i datorn fast de kanske du redan gjort men utifall du inte gjort de så gå då till start sedan ta sök och där sök bland bilder och där skriver du namnet på någon av dom namnen du gav bilderna för kanske dom sparades i någon katalog till ditt program M O Picture Manager.

mvh/bjorsa

Lisko
0

Har gjort det, men hittar dom inte.

visbylinda
0

Testa med att använda den avancerade sökfunktionen. Sök på filer som skapades just det datumet du laddade ur kameran. Vet du dessutom filändelsen på dina bilder (typ jpg eller tiff) så kan du lägga in det i slkningen också.

Hoppas det ordnar sig!

Lisko
0

Har gjort det och det funkar inte

Martin
0

Om du vet vad du döpte dem till så sök så här:

Om du t.ex. döpte dem til "Bilder060608.jpg" så sök på: *Bilder06*

Se även till så att du kryssat i "Den här datorn" på sökområde, så att du inte bara söker i vissa mappar. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

mvh Martin

Fotord
0

Om du inte har fotograferat för mycket med minneskortet sedan dess så tror jag det skall finnas olika varianter av program som kan hitta filer som är raderade till en viss grad.
Om bilderna har funnits på hårddisken så kan de finnas kvar även om man slängt dem och tömt papperskorgen. De raderas ju ofta inte utan datorn väljer att glömma bort var de ligger och registrerar platsen som tom istället. Man kan tanka ned programvaror som går igenom den tomma delen på hårddisken och söker efter filändelser som är vanligt förekommande.
Jag har dessutom för mig att jag fick en diskett med mig till mitt compact flashkort som innehåller någon form av "räddningsverktyg".

Lisko
0

Efter en ångestvecka så har jag nu hittat bilderna, de fanns kvar i kameran men de syntes bara när jag kopplade in den till datorn. Nu syns dock inte de nya fotona jag tagit under veckan, alltså de syns bara på kameran då den är frånkopplad från datorn och inte då jag kopplar den mot datorn. Kan någon förklara vad det är som händer? Nu är frågan hur jag ska kunna spara bilderna på datorn. Det finns inget spara som eller ens spara i utforskaren.

Fotord
0

Jag gör följande när jag tömmer kameran.

1. Jag plockar ut kortet och sätter det i en extern läsare
  2. Nu öppnar jag mappen med bilderna på kortet i utforskaren
  3. Jag markerar och kopierar alla bilder.
    Markera alla ctrl-a
    Kopiera ctrl-c
  4. Nu öppnar jag en ny mapp på datorn där jag vill spara bilderna och klistrar in dem där
    Klistra in ctrl-v
  5. När jag sett att alla bilder kommit in på datorn så formaterar jag mitt minneskort i kameran.

Ett annat alternativ är att du bara drar alla filer från det ena fönstret till det andra. Alla specialprogram som kommer med varenda usb-pryl är ofta ganska jobbiga. utforskaren gör mycket själv och då har man koll på vilka mappar saker och ting hamnar i.