Vita kläder - grrr :-(
Jag har problem med sommarens mode - alla dessa vita kläder. Någon annan som har samma problem? Jag har ju ingen systemkamera så jag kan inte hålla på att mäta Vitbalans och sånt. Så det blir en hel del tid i CS och det är ju kul i.o.f.s. men…
mihe

mihe, du kan säkert ställa in vitbalansen till dagsljus eller göra en egen vitbalansering. Prova även att ta bilder i manuellt läge om du har problem med underexponerade bilder.
Hälsningar
Robert
Okej, ska testa det. Tack för tipset :-)

Jag tycker det är ganska kul med vita kläder. Min morbrors, grannes, unge Emelie, hade på sig en vit tröja för några dagar sedan. Hennes mamma ville att jag skulle fotografera henne, så hon ställde sig med solen riktad rakt mot henne så den vita tröjan nästan blev bländande. Jag tog några kort och upptäckte att tröjan blev rejält överexponerad men resten av bilden blev bra. Det var en häftig effekt som också verkligen tog fram ansiktet och ögonen i bilden. Tyvärr tyckte hon att hon var ful och jag lovade henne att jag skulle ta bort de bilder hon inte tyckte om. Alltså inga bilder alls kvar i kameran. Blir lite småsur när småungar har så dåligt självförtroende. :-(
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson