Sony A100
Nu ska jag snart (förhoppningsvis) köpa en systemkamera. Jag var på expert idag och frågade lite, och de rekomenderade Sony A100. Mannen i affären verkade helt kär i den kameran.
Jag har läst allt jag hittat om a100 här på forumet men inte blivit riktigt nöjd. Skulle gärna vilja höra hur den är av er som har en sådan. Bra bilder? Nödvändiga funktioner eller mycket onödigt? Lättanvänd när det behövs? Måste man köpa till objektiv eller funkar det med det man får?
Den kameran kostar nämligen 6000 just nu på de flesta ställen, eftersom det är en utgående modell. Det verkar vara prisvärt..
Jag är nybörjare och det kommer bli min första systemkamera, men jag vill inte ha en superlätt kamera utan jag vill ha något jag kan "växa med" ;)
MVH
Carro
Jag behöver veeerkligen hjälp…*bönar och ber*
Äger inte kameran själv, men det verkar nog vara en hyffsat trvlig kamera. Har du känt på den och andra kameror i samma prisklass (Nikon D40(x), Canon eos 400D osv) och isf, vilken gillade du bäst? Du måste trivas med kameran i praktiken, att det är en bra kamera på pappret betyder inte att det är "din kamera"!
Johanna - Instagram

håller med #2
Vicktigast är hur den käns i just dina händer, hur lätt du når olika reglage och knappar.
A100 är ingen dålig kamera men när det gäller höga ISOn klarar den sig inte alls bra i mina ögon.
Standard objektivet är nog i klass med vad du fårmed till andra kameror, varken bättre eller sämre.
åk runt och kläm lite på andra kameror och kän hur dom käns i dina händer :)
Jo det ska jag absolut göra, men vill bara höra lite med andra också ^^ svårt att veta sånt när man aldrig haft någon sådan kamera förr. Då är det alltid skönt att höra med andra också :)

Hej Betty.
Jag har Sonyn och jag är helt frälst.
Kan inte släppa kameran ur sikte… min är knappt ett år gammal och.
Kameran är skön att hålla och den är lite tung så att man verkligen känner att man har en kamera i handen… det finns vissa modeller som är väldigt plastiga.
Jag är så pass nöjd med den att jag funderar på att köpa Sony A700, det är uppföljaren till den… priset är lite saftigare…
När jag var i dina skor så gick jag runt och tittade på kameror… kände på dem… själv tycker jag att Canon 400 EOS var en otroligt fin kamera.. men alldeles för liten och för plastig. Visst kan man köpa till ett batterigrepp men jag ville ändå ha en redig kamera från början.
En fördel som Sonyn har är att man kan köpa till Konica Minolta Objektiv och Sony. Sen har vi ju de andra objektiven som Sigma som kan vara lite billigare.
Jag har mycket bilder på bilddagboken… om du skulle ha BDB, så kan du kika på lite bilder för att se kvalitén… det är både vardagliga och lite mer fokuserade bilder.
Bilddagboken: Mandylion.
Prova dig fram… det är du som bestämmer och det är dina mått och val som gäller. Du ska framförallt känna dig trygg, säker och bekväm med kameran som du nu än väljer.
Lycka till.
Mandy

#5 Jag har en Sony a700, så om du köper en sådan trots det högre priset, så kan jag nästan lova dig att du blir nöjd! Jag har inte upptäckt någon direkt nackdel med kameran, och den är underbar att hålla i…
Med vänliga hälsningar
Stefan B Pettersson

Sony A200 ska snart släppas och det kan vara smart att se till vilket pris som den hamnar på i sverige…
Andra kameror kanske också har lika mycket om inte mer att ge. Pentax där det finns massor med begagnade alternativ är ett av många bra budget alternativ.
Den enda skillnaden var väl att den var lite mindre och sen hade den några extrafunkt. Kikade lite, och det verkade som om den skulle ligga på 8500 eller 9000. Nu har jag blivit ganska inställd på sony a100, det känns som om den kommer passa mig bra…
Tack!