Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 966 ggr
bosse
0

S:t Paul's Cathedral

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I något svagt ögonblick lovade jag Robban att åka till Harissa och fota den Ortodoxa katedralen. Första grundstenen las i november -47 och den stod helt färdig i augusti -98. Allt är byggt med hjälp av gåvor och bl.a. huvuddörren kostar 20k USD. Tidigare fanns det en förteckning över alla som donerat, men den var borttagen nu. Man byggde katedralen i Harissa för där finns ytterligare 6 katedraler, fast jag fick bara syn på 4 idag. Tanken är att överbygga skillnader mellan dom kristna kyrkorna, men även bygga en bro mot islam. Jag kommer att lägga ut en del bilder, men jag måste läsa på, för att kunna ge så mycket info som möjligt.

bosse
0

Detta är alltså huvudingången. Jag hittar ingenting i broshyren om just dessa mosaiker, men dom 2 stående är iaf Adam och Eva, så mycket kan jag läsa mej fram till utav texten. Botten i alla mosaiker är bladguld och det finns massor inne i själva katedralen.

bosse
0

Detta är altaret och den lägsta mosaiken visar S:t John of Damascus, Ephrem the Syriac, Gregory of Armenia and Methodius. Den mellersta visar nattvarden och den översta är Jungfru Maria. (Totalyta 450 m2.)

bosse
0

Mosaiken i huvuddomen visar The Christ och befinner sig 45 m. över golvet. Ytan är 280 m2. (Alla foton är tagna utan blixt.)

Robert
0

Häftigt, bosse. Bra tagna bilder, första blev en höjdare men människan i bild, det gör att man ser hur stor katedralen är.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Tack Robban! Om du hade skickat stativet du lovade för länge sen, så skulle några troligen ha blivit bättre. Flört

Här ett foto av altaret. Dom 4 hörnpelarna representerar dom 4 evangelisterna och den i mitten representerar "the Kalamos" som betyder pennan man skrev evangelierna med. Altaret är placerat under ett 8 m högt "ciborium" som representerar himlen.

bosse
0

Enl. kristen tradition, så tog Kristus -  Adam, Eva och alla profeter med sig från "Dödsriket". Detta symboliseras i denna mosaik.(Yta 113 m2)

bosse
0

Det verkar som om jag har tagit foto på en av dom 4 kupolerna 2 ggr. Den jag saknar är "Himmelsfärden". Denna mosaik symboliserar Jungfru Maria och när lärjungarna ges den Helige Ande som gåva. (Yta 113 m2)

bosse
0

Alla ggr jag besökt katedralen tidigare har man kunnat gå upp på läktarna, men nu var dörrarna låsta. Detta är mot söder och solen sken in genom fönstret, så fotot blev väldigt mörkt. Denna mosaik representerar det kristna hoppet, när alla apostlar samlas runt den döende Mary (Magdalena? - om ni läst The Da Vinci Code). Kristus håller Marys själ i sina armar, vilket symboliserar att han ska samla  alla själar på samma sätt. (Yta 113 m2)

bosse
0

Det finns flera foton i broshyren, som jag verkar ha missat. På varje sida om altaret finns 4 dörrar med ikoner. (4x12 meter). Ljusreflexer från solen har ställt till det lite grann, men från höger är det Jungfru Maria, S:t Paul, Ärkeängeln Mikael och S:t Germanus.

bosse
0

Dessa 4 ikoner föreställer från höger Kristus, Johannes Döparen, Ärkeängeln Gabriel och S:t Anthony the Great.

bosse
0

På varje sida om altaret finns ett kapell. Detta till höger.

bosse
0

Och detta till vänster. Dessa ikoner är ca 8 m höga.

bosse
0

Denna portal är till höger om huvudingången. Denne gamle man satt och mediterade, när jag kom - sen var jag ensam i katedralen.

bosse
0

Och detta är den vänstra.

Hoppas att några av er njutit av dom vackra mosaikerna och ikonerna. Men dom är annu vackrare i verkligheten.

bosse

Robert
0

Bosse, stativet kommer bara du laddar mitt konto :)

Har du ställt ISO- talet högre när du tog bilderna? Det är rätt få bilder som är oskarpa.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Kommer inte ihåg att det stod nånting om laddade konton!!!!! Det jag kommer ihåg var nånting om att OM jag använder ditt stativ……….. Alla efterkonstruktioner undanbedes.Oskyldig

Vid det här laget bör du veta att jag använder oftast "auto". Inte så mycket att komma ihåg då. Men hade jag haft ditt stativ, så hade dom blivit skarpare.

Här även "Our Lady of Lebanon", den maronitiska katedralen(romersk) och den Ortodoxa (grekisk) i bakgrunden.