Från Norge

I den första bilden så är det nog bara en sak som stör och det är den överexponerade himlen. Du har lyckats bra i övrigt att ge djup åt bilden med grenverket i förgrunden, sluttning och bergsmassiv. Digitala filer trivs bättre med att vara underexponerade än överexponerade. Det finns troligtvis inte mycket information att vaska fram i ovansidan av bilden. Hur man lyckas rent tekniskt beror lite på inställningsmöjligheterna i kameran.

Chrihanna, du har fått till det bra med exponeringen utav dina bilder. Var inte orolig för den första bilden, med tiden kommer du att lära dig hur du ska exponera en bild rätt.
Många lanskapsfotografer använder något i förgrunden som stenar eller liknande för att skapa djupet i en bild. Prova gärna andra format, här i bifogat har jag lånat din bild och använt kvadratiska formatet. Du kunde lika gärna använda porträttformatet för din bild, det med tanke på att visa mer av hur höga bergen är.
Hälsningar
Robert

Robert: Vad effektfullt det blev när du gjort den kvadratisk! Hur gjorde du det? Har du inte bara beskurit bilden? Vad menar du med att jag kan använda portättformatet? Vilket program behöver jag för att kunna göra det? Photoshop?
Jag är så tacksam för alla tips, jag är ju som sagt helt grön men är sugen på att lära mig… :D

#4, porträttformat, du vrider bara din kamera så att den vertikal istället för vågrät.
Hälsningar
Robert

Robert; Hihi var det så enkelt! :)
Det skall jag tänka på vid nästa gång! Det här med exponering då, vad kan jag tänka på där? Hur ser jag att bilden är överexponerad? Hur hade den sett ut om den varit underexponerad eller lagomt exponerad? Hur styr jag det?

#6, Häng med här!
Robert: Vad effektfullt det blev när du gjort den kvadratisk! Hur gjorde du det? Har du inte bara beskurit bilden?
Jo, det har han. Han har beskurit bilden från det normala rektangulära formatet till ett kvadratiskt 
Som någon tidigare sagt - uppskattar verkligen detta forumet framför t.ex. Fotosidan - här är lagom med användare och många som är duktiga så att man får många bra tips. Nästa vecka beställer jag min nya kamera, och sen skall det fotograferas!
mvh Martin

#8, tack för hjälpen, missade svara på den frågan. Bra att du är observant.
Jag gjorde en sak till med bilden, kanske ni inte har upptäckt det än?
Hälsningar
Robert

#8 Tack!
#9 vad är det du har gjort? Jag är nyfiken… Har du mixtrat lite med färgerna? På något sätt så inbillar jag mig att himlen är blåare på din version… Stämmer det?

Mitten är neutral och sedan har jag tonat ned runt om i bild. Det lurar ögat till att gå in mot mitten i bild :)
Robert