Mellanringar
Någon som har någon erfarenhet med mellanringar?
Tyvärr inte men jag funderar på att köpa en mellanringssats till min Nikon D50 så hoppas på att någon svarar här snart!
Vad är det du vill veta?
Mellanringar kortar närgränsen så att du får avbildningsskala 1:1, det vill säga du avbildar en del av verkligheten som är lika stor som din sensor.
Nackdelen är att du tappar ljusstyrka.

jag köpte 3st mellanringar för canon för 300kr så nu ska man ut och testa =)
De saknar dock koppling mellan huset och kamera så man bländaren är på max
Om du har manuella mellanringar utan koppling till gluggen kan kan med fördel använda ett manuellt objektiv med traditionell bländarring.
För det första vill jag veta huruvuda ni här på iFokus tycker det är värt det man tappar i ljusstyrka? Är det stor skillnad? Kan man med hjälp av exponeringen motverka det?
Sen om någon har tips på något speciellt märke? Ska man satsa på en mellanringssats eller räcker en? Vad betyder 12/20/36 mm?
Mycket på en gång, hoppas nån har tid att svara :D
#5. Vad är det du skall fotografera? Jag skaffade mellanringar till ett manuelt 50mm objektiv för att fotografera fiske flugor. Eftersom jag gör det hemma med ett ljustält spelar det ingen roll att jag tappar ljusstyrka. Beroende på vad du fotograferar kan du kanske använda blixt.
Jag kan inte tänka mig att det är en stor prisskillnad mellan en mellanring eller en sats. Köp en sats så kan du ta på olika stora objekt.
Eddie
För att nå macro 1:1 skall man sätta på lika mycken mm mellanringar som man har mm brännvidd på objektivet. På ett 50mm objektiv således 50mm mellanringar. I det läget tappar men 2 steg i ljusstyrka. Om din glugg har ljusstyrka 2,8 får du alltså med mellanringar bara 5,6. Största bländare blir exponeringsmässigt 5,6.
Märken kan jag inte säga något om, men angående 12/20/36 mm innebär det att det är en sats med tre ringar som är 12, 20 resp 36 mm långa. Dom kan du använda separat, kombinera 2 och 2 eller köra alla tre för att skapa olika längd, och därmed nå olika närgräns.
Med mellanringarna på tappar man förmågan att fokusera på långa avstånd.
#7 hur blir det om man köper filterringar eller vad de kallas, de där man skruvar på längst ut på objektivet som ett UV-filter ungefär? tappar man då också ljusstyrka?
#8: Ja. Det är olika mycket för olika filter.
Vänliga hälsningar
Niklas
7#
Med en närbildslins som jag antar du menar så tappar du ingen ljusstyrka. Den fungerar som läsglasögon på objektivet.
Nackdelen med den är att den kan ge viss distortion i bilden så som t.ex kromatisk abberation.
#10 ja, jag menar nog närbildslins. Tack!

Givande diskution för mig med men vad betyder distortion & kromatisk abberation?
Försök gärna skriva på"Svenska" om det går annars får man sitta med en uppslagsbok och då tröttnar man.
Mvh/cecilia

#12 distortion - förvrängning, exempelvis om du fotograferar en person med vidvinkel och står nära honnom/henne så kommer näsan eller den del som är närmast kameran vara störst i förhållande till övriga kroppen. Se min bild i "långa ben".
kromatisk abberation - där mörkt och ljust möts, exempelvis vid toppen av ett träd mot en vit himmel kan det se ut som om det blöder lila färger från trädet.
Hälsningar
Robert

Tack Robert nu förstad jag.
Mvh/cecilia

#14, ingen orsak!

Har en fråga, tänkte köpa ett Sigma 105 macro 1:1, och om man då köper till mellanringar 12/20/36 á 68mm kan man då få bättre förstoring än 1:1? Jag antar man borde göra det eftersom man kommer närmare män tänkte än då fråga om det är lönt att köpa mellanringar till objektivet?
Med vänliga hälsningar
Stefan B Pettersson

Här är några bilder tagna med en närbildslins