macro objektiv
Är det nån som har erfarenhet av Sigma 105mm/2.8 macro optiken? jag har testat att fota med tamron 90mm men många föredrar sigmas optik, vad säger ni?
Jag har själv just det sigmaobjektivet och jag måste säga att jag är mer än grymt nöjd med det….jag stod och valde mellan det och tamron 90mm men jag tyckte att sigmas var robustare…och jag har inte ångrat mig. :)

har du testat tamron 90mm?
jag gillar ju tamrons 90mm, men fotograferna jag frågar om vilket val jag bör göra så säger alla sigma. jag tror jag ska låna hem sigma 105mm innan jag bestämmer mig :)
#2 Jag är grymt nöjd med mitt Tamron 90/2,8, men att låna hem Sigmat låter smart, då kan du ju se om det passar dig :)

ja jag tror jag gör så för jag lånade tamron 90mm, den var jag väldigt nöjd med. jag vet inte men det känns som om det kommer bli sigma till slut ändå :)

I digitalfotos test av objektiv i förra numret fick tamron 5/5 i betyg och sigma 4/5 det var iofs sigmas 150mm macro men jag har hört att det ska vara ganska likvärdigt med 105:an.
MVH Anna
Satsa på det som känns bäst! Vilket du än väljer kommer du bli nöjd

tack alla för råd och åsikter, uppskattas enormt.
fick ett förslag från en kollega om sigma 50mm macro och då kan jag även ta porträtt. det kan man iofs med de andra också men brännvidden blir ju 75mm med 50mm macro och det är väl helt okej? med tamron blir det 135mm

#9 Jag har sigmas 150mm macro. Med brännviddsförlängningen så blir det typ 240mm. Fördelen är att man kan ha ett bekvämare arbetsavstånd och inte skymmer/skrämmer motivet.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson