Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3250 ggr
Niklas
0

Nackdelar med din kamera?

Alla kameror, hur bra de än är, har brister eller egenheter som du önskar att de inte hade.

Var kritiskt, vilken är den största nackdelen med din kamera och vad är det för kamera (märke och modell)?

Var snälla och diskutera inget annat i den här tråden. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Det jag saknar mest på min Canon EOS 5D är allvädertätning. Jag har använt den i regn och det har aldrig varit några problem, men förr eller senare räknar jag med att det blir det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Anna
0

Nackdelar med min Nikon D50… Hm…

Hade gärna haft fler autofokuspunkter, och några till megapixlar vore inte fel vid förstoring och utskrift. Displayen är lite liten, svårt att se i kameran om bilderna är bra eller inte.

I övrigt, inget att klaga på.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jjohhan
0

Det skulle vara vikten då, men annars helt suverän. Nikon D3.

Johan

Martin
0

Canon Powershot S3 IS. Det negativa är att det snabbt blir grynigt vid högre iso än 80-100, redan vid 200 märker jag av tydligt med korn om det är lite dunklare miljö, och 400-800 går knappt att använda.

Använde 400 vid norrskensfotografering över nyår (för det blev knappt något på iso200) och blev besviken när jag såg resultaten på datorn. På displeyn såg det ok ut men det var mycket grynigt - tvunget att brusbehandla fotona för att ens kunna behålla dem.

Annars är väl nackdelen den att det blir sämre kvalitet på maxzoom (motsvarande 432 mm) men det var något jag var medveten om när jag köpte den.

Kommer förhoppningsvis få råd att uppgradera till digital systemkamera under året.

mvh Martin

Lininaa
0

Det enda jag saknar med min Nikon D80 är lite snabbhet. Jag skulle gärna vilja att den tog fler bilder i sekunden. Men man får vad man betalar för ;)

[PeterWem]
0

Eos 400D. Vill kunna gaffla fler bilder än tre till HDR-fotografering. Ett rysshack hade varit ett trevligt inslag för att förbättra det, eller ny firmware från Canon.

StefanBP
0

Har köpt en Sony a700 och tycker den är en jättebra kamera, jag saknar dock lite fler objektiv till den. Men det kommer säkert, för Sony verkar satsa på DSLR nu, dessutom tycker jag att Sonys egna objektiv kostar för mycket jämfört med vad man får.

Något annat kan jag inte klaga på. Nu skrev jag ju inte om nackdelar om själva kamerahuset utan objektiven, men dom är ju halva kameran om jag förstår rätt. Har inte sysslat med foto så länge.

Ruterdam
0

Nackdelar med min Olympus sp 510uz;

Om man är innomhus och har på "Auto" så blir bilderna ganska brusiga, och brus är inte det snyggaste ;/

En till nackdel är att man kan inte byta objektiv, bara lägga till.  Men det är ju ingen system så. Jag håller på och sparar till en Nikon d40 :)

gurin
0

Olympus E330 har en del svagheter. Undvik ISO över 400 om inte brusreduceringsprogram används. Saknar vädertätning. Känns ju lite meningslöst att ha vädertätade linser utan att ha ett tätat hus. Vill nog också ha IS i huset.

För Olympus E500 gäller samma som för E330, men när jag använder den kameran känner jag hela tiden att jag saknar Live View A och den ledade skärmen. Något jag misstänker att jag kommer att sakna på alla framtida hus också, eftersom ingen annan har den funktionen, inte ens Olympus nyare hus.

Men jag köpte inte mina kameror för deras svagheter.Glad 

mvh/gurin

Krissefoto
0

Nikon D80. Som med dom flesta Nikon så har den lite problem med brus vid lite högre ISO, Vädertätning saknas. känd för att överexponera vissa bilder. Batterigreppet MB-D80 har en riktigt okännslig vertikalavtryckare.

The-Photo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ledsen om jag bryter tråden lite men när jag fotar i RAW och ska göra om filerna till JPG format blir det vita prickar i dom?

Gör jag nåt fel? Gör om dom med programmet 'Digital Photo Professional'

Visar ett exempel

Cavello
0

Det jag önskar att min D50 skulle ha är belysning på den övre skärmen, större display och ISO 100.

Tycker inte fler megapixlar behövs då 6 räcker gott och väl till A3 utskrifter.

Krissefoto
0

#11 såg du vad han bad om i inlägget?

"Var snälla och diskutera inget annat i den här tråden."

neonrosa
0

Har en Canon PowerShot A630. Skulle önska att det inte blev så brusigt vid ISO 400-800, att USB luckan inte var så sladdrig och att upplösningen på skärmen var högre. Kan inte hitta fler fel, en toppenkamera!

The-Photo
0

#13 Men jag håller mig ju inte utanför ämnet! Det är ju en nackdel om min kamera inte kan överföra filer från RAW till Jpeg utan att dom blir extremt brusiga

Isak
0

#1 Blir det någon uppdatering för dig iår då till mkII:an när den kommer ? 

Saknar en hel del, men det finns ju på de nyare kamerorna. Får bli en sådan senare i år. Skulle vilja ha lite bättre brusegenskaper och lite smidigare ergonomi på huset.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

cole
0

pentax k100D:

lite långsam autofokus, ingen autofokus lampa, ingen belysning på top-display'n (men det är väl den ända kameran som har sån display i den klassen vad jag vet). Lite mycket brus vid iso800.

men jag är sjukt nöjd ändå!

blir en k10/gx-10 senare tror jag, eller kanske en k20d om/när den kommer och inte kostar kjortan.

MB300E
0

Samsung GX-10

Skulle vilja att belysningen på den övre displayen kunde vara på längre tid efter man tänt den, slocknar efter bara någon sekund och ibland vill man ju titta lite längre än så.

Zpookey
0

Ser ut som att du har ställt kamerans ISO alldeles för högt.

Jag har en EOS400D och det jag saknar är fullcensor CCD
Något större hade inte heller skadat men jag funderar på en 40D…som inte heller den har fullcensor *depp*

senna
0

det dåliga med nikon d40 skulle då vara att den saknar autofokusmotor. nått mer kan jag inte säga, då jag bara har haft kameran i lite mer än en vecka.

Jojaton
0

Hm.. Jag skulle vilja att min Nikon D80 kunde ta liite mer än 3b/sek, även om det för tillfället räcker för mig. Sedan tycker jag att skärmen kunde ha större Upplösning då det är svårt att se om bilden blir skarp på skärmen. Annars kan jag för tillfället inte komma på något mer negativt om kameran, älskar den verkligen! =D

Johanna - Instagram

The-Photo
0

#19 Nej jag hade bara ISO 400

iboat
0

#21 Du kan zooma displayen ända ner till pixelnivå för att avgöra skärpan.

Niklas
0

#11: Det ser ut som att programmet komprimerar bilden vid konvertering. Kolla för säkerhets skull.

#16: Jag är tveksam. Om kunderna kräver det, men det tror jag inte att de gör.

Vänliga hälsningar

Niklas

The-Photo
0

#24 Hur gör man det? :')

Niklas
0

#25: Starta en ny tråd om det så fortsätter vi där.

Vänliga hälsningar

Niklas

Jojaton
0

#23 Det vet jag, men eftersom det ändå blir ganska suddigt där så skulle jag inte säga nej till en mer högupplöst LCD.

Johanna - Instagram

The-Photo
0

#26 Okej!

Lizzan
0

Det ändå dåliga som jag har upptäckt med Nikon D40 är väl att den inte har autofokusmotor, annars fungerar allt toppen :)

Howzer
0

Min Nikon D300 har nog bara en nackdel; det är ingen Nikon D3 Oskyldig

gurin
0

Kan man tänka sig, den nackdelen har också mina Olympus hus, men D3:ns stora nackdel är dock att mina Zuiko inte passar till den.

mvh/gurin

iboat
0

Jag gillar verkligen min kamera, Nikon D200. Den har tjänat mig bra under drygt ett år. Nackdelen är brusnivån i höga ISO. Där har Canon (toppmodellerna) varit bättre fram tills Nikon D3 kom. Ska få min D3 på torsdag och längtar som ett barn längtar till julafton.

Howzer
0

#32 Ett grattis är nog på sin plats!

iboat
0

#33 tack, det ska bli riktigt spännande att testa denna kamera. Återkommer med en rapport i en annan tråd.

[Jemla]
0

Den stora nackdelen med min Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom är att det är hopplöst att få bra bilder när det är dåligt väder ute eller dåligt ljus inomhus, speciellt rörelsebilder. Därför har jag nu köpt en systemkamera, så hoppas den är bättre. Glad

angelinabergenwall
0

Det jag tycker är nackdelarna med Sony a100 är att den har ganska dåliga brusegenskaper och att det inte finns så stort objektivutbud till den. Annars är den jättetrevlig ^^

The-Photo
0

#34 Grattis! Hoppas du blir nöjd.

cole
0

#36 du vet att a100 funkar med minolta objektiv va?

Kattapult
0

Jag saknar lite snabbare autofokus och att den kan ta fler bilder i sekunden. Allvädersskydd hade ju varit bra också. Men jag säger som #5: Man får vad man betalar för.

Jag älskar min kamera som den är ;D