Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 577 ggr
Ruterdam
0

RAW?

hej, jag undrar en sak. Varför är RAW bättre än JPEG?

Är det för att det är lättare att jobba med? 

Blir kvalitén bättre också? Är tacksam för svar. :)

Kramar Ruterdam

MB300E
0

RAW är bättre för att det är som ett negativ av gammal vanlig film, du kan ändra nästan alla instälningar som Vitbalans, skärpa, kontrast, till och med ändra lite på slutartid (med CS3 i alla fall)

lägga på utfyllnadsljus och en massa andra saker.

Ett annat pluss med RAW mot JPG är att RAW är ett format som inte komprimerar bilden, jpg komprimerar, vid komprimering försvinner detaljer och färger.

Ruterdam
0

Jahaaa, okej då fattar jag!

Tack så jätte mycket Glad

ElinH
0

Bra, då fick jag också äntligen reda på det xD

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

iboat
0

Plus att du kan göra ganska stora förändringar utan att bilden "spricker" och blir brusig.

Ruterdam
0

Okej. =)

The-Photo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte i mitt fall då, mina RAW bilder blir superbrusiga

iboat
0

Så du har inte löst problemet än. Ta en ny bild i Raw-format, ta inte upp den i något program utan ta den direkt från kortet och maila den till mig. Det måste finnas en enkel förklaring.

The-Photo
0

#7 Okej har gjort det

Robert
0

Kan det här vara något, en artikel på min blogg? Hoppas det reder ut begreppen.

RAW vs JPEG

Hälsningar

Robert

iboat
0

Fick din bild. Den är tagen i ISO 1600, så det är inte konstigt att den blir brusig. Använder du kanske ISO-Auto?

The-Photo
0

Oj oj oj jag har satt den på tv med hästsportinställningar Hemlis

Glömde byta ratten till M

Skickar en med rätt inställningar!!!!

iboat
0

Ok! :)

iboat
0

Din bild är ganska brusig. Den är tagen i ISO 400 och det ju inte direkt brusfritt. Kan inte din  kameras egenskaper, men testa att gå ner på lägsta ISO, det blir garanterat bättre.

The-Photo
0

#13 Jag tycker inte bilderna borde vara brusiga,400 Iso är ju inte så mycket.

iboat
0

Om du upplever att JPG blir bättre i samma ISO beror det säkert på att mjukvaran i din kamera reducerar brusnivån per automatik. Samma sak kan du göra i Photoshop.

The-Photo
0

Vad heter de verktyget?

MB300E
0

hmm om bilderna blir så brusig i ISO 400 så mistänker jag att det är fel på kameran, den bilden man kan se i #6 är värre brusig än vad jag upplever mina tagen i ISO 1600 med min Samsung och Canon säger ju många på dethär forumet är hyfsat bra på höga ISO.

iboat
0

Bilden du skickade till mig var kompenserad med + 2EV. Det plus ISO 400 kan göra att den blir brusigare än normalt.  Testa att ta en blixtbild med lägsta ISO och utan exponeringskompensation. Det borde bli bra.