Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 581 ggr
joooossan
0

Systemkameror :)

Hur tycker ni ?

Satsa på bättre begagnad kamera kanske Nikon D50 och få mer pengar över till objektiv..

Eller köpa ny kamera, få standardobjektivet och börja med detta..

Vad anser ni om man länge har fottat med Sony DSC- H7 och vill gå över till system..?

Vill höra era tankar :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

MB300E
0

Min tanke när jag köpte min kamera var att köpa en kamera som man kan använda gamla objektiv till och ett system där det fins många objektiv, jag valde en Samsung kamera som använder Pentax system.

Valde att köpa nytt för att få garanti och kunna tekna 3 års försäkring på grejjerna. 

Köpte ett vädertätat hus för att jag vill kunna ta med mig min kamera överallt oavset väder och vind, valde också att köpa ett hus med inbyggd antiskak för att jag vet att jag inte har råd att köpa objektiv med inbyggd antiskak, inte i dom kvaliteer som jag tänker skaffa till mitt hus i alla fall.

Vad gäller objektivet som följde med så fungerar det faktist riktigt bra om man ska ha det som ett alroundobjektiv för vardag.

Ska skaffa mig ett telezoom F2.8, macro F2,8, fast 50 F1,4 och ett nytt standard objektiv 24-70 F2,8

Kommer nog köpa mina objektiv i nämnd årdning eftersom att det är telezoom jag saknar mäst :)

Saknar också en ricktig blixt så det kommer det nog bli också :) 

Blir lite blekt och dött med den inbyggda pluss att den är lite klen och når inte ut så långt :)

joooossan
0

Okej :) Jag använder / kommer använda kameran mycket till sportfoto, hopptävlingar, travet m.m :) Men då även mycket allmänt, vardag och natur..

Någon som har ett tips på en bra kamera/objektiv m.m ? :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

MB300E
0

Sportfoto kan kräva en hel del av din optik om det inte är i dagsljus du ska fota förståss, är det lite skymt ute då bör man titta på ljusstarka objektiv och sådana kan bli rätt dyra.

Du skriver att du funderar på en Nikon D50 eller liknande, tänk då på att om du vill ha antiskak så får du köpa objektiv som har det för kameran har det inte.

Ett sådant objektiv kostar dubbla priset mot ett objektiv utan antiskak, ska du dessutom ha ett ljusstarkt objektiv och telezoom så räcker inte dubbla priset.

Säg ett 70-200 F2,8 med antiskak till nikon, det kostar runt 20 000, utan antiskak av tamron, sigma, tokina eller annan tillverkare så köper du ett objektiv under 10 000, rent optiskt så är det inga dåliga objektiv och du lär inte hitta några större skilnader i bildkvalitet heller eftersom att nästan alla f2,8 objektiv är tillverkade för fullformats sensorer, en instegskamera har mindre sensor och kommer aldrig ut i kanterna i optiken där felen kan synas.

Bra kameror i mina ögon är Olympus E510, Samsung GX-10, Pentax K10d, sedan fins ju Sony A100 men den tappar lite i bildkvalitet mot dom andra. Nu är ju detta vad jag tycker, andra kan ju ha andra åsikter.

cyberphoto har jätte bra test bilder för att visa olika ISO instälningar och Vitbalans med mera  som ska vara tagna i samma förutsättningar, ta en titt på deras testbilder och avgör vad du tycker ser bra ut.

Väldigt svårt att säga vad någon ska tycka om.

Alla systemkameror tar bra bilder och vilken du än köper och lär dig så kommer du ta jätte fina kort med den, krav är ju dock att du lär dig kameran och des instälningsmöjligheter annars är det ingen större vits med systemkamera, om man nu vill köra .jpg bilder med automatik lägen så ska man nog se sig om efter en bra kompakt eller superzoom iställe.

gurin
0

Som MB skriver, skall du fota sport så skall du satsa på bra ljusstarka (snabba) objektiv. Lägg pengarna där och köp ett billigare hus. IS eller antiskak har du dock inte så stor nytta av då du skall frysa rörelsen. Antiskak hjälper dig hålla kameran still men den hjälper dig inte när motivet rör sig och du själv måste röra kameran för att hålla motivet i sikte. Då kan istället antiskak vara till en nackdel då mekanismen försöker kompensera för att du rör kameran, vilket var vad du ville göra.

För sportfoto bör du alltså få skaffa ett system som ger dig snabbast slutartider och det leder över till det system som ger bäst bilder vid höga iso-tal. Där brukar man säga att Canon har en fördel.

Men för all annan fotografering så håller jag med vad MB skrivit om du inte vill ha maximal kvalitet på bilderna förstås, men då talar vi om Hasselblad och deras konkurrenter till priser som man kan köpa en ny bil för och vi talar bara om hus. Linser skall också till.

mvh/gurin som tycker att du resonerar riktigt. Lägg pengarna på bättre objektiv, men se upp så att du inte köper ett begagnat hus som är slut. Tillverkarna garanterar bara ett visst antal exponeringar.