Inomhusfotografi (produktbilder)
Jag ska snart lansera en webbutik där jag säljer inredningsprylar. Jag behöver köpa en bra kamera för att kunna ta fina produktbilder till hemsidan. Nu behöver jag lite råd:
Bilderna kommer av nödvändighet att främst fotograferas inomhus, i en lokal med ganska dåligt ljus (min butikslokal). Har jag rätt i att det nästan kräver en blixt som kan riktas för att bilderna ska bli bra?
Jag vill förstås gärna kunna använda kameran för annat fotograferande med, och då är jag främst intresserad av porträtt och eventuellt makro. Det är möjligen inte helt nödvändigt med "äkta" makro, riktigt bra närbilder kan funka. Men jag vill alltså kunna komma nära. Det behövs även för produktbilderna, förresten. Har nån tips om vilket eller vilka typ av objektiv jag bör satsa på?
Jag är nybörjare på systemkameror, men intresserad och vill gärna lära mig mer. Budgeten ligger på runt 10 000 kronor, men i det måste allt jag behöver ingå - kamerahus, objektiv (ett eller flera), ev extern blixt. Begagnat är definitivt ett alternativ, men helst från butik - jag vill ju gärna kunna dra av momsen.
Köpråd eller bara allmänna tips om vad jag behöver tänka på mottages tacksamt! Och självklart har jag läst tidigare trådar om kameraval.

Hej nån av dom billigare systemkamerorna passar ditt ändamål bra, Nikon D40 D40x Canon några som jag inte har nån koll på. Du kan välja mellan fast glödljus eller blixtar. Kaffebrus.com har studioblixt paket för under 2000:- . En bra vit bakgrund eller fototält är att föredra vid produktfotografering.
Skickar med en produktbild, fotad mot vit bakgrund "baksidan på en tapetrulle" man tager vad man haver=) 2 studioblixtar med softboxar snett från sidorna. man klarar sig utan softbloxar/paraplyer om man har ett fototält.
Ställ kameran på stativ så att du kan ha långa slutartider. Då klarar du dig med svagare ljus.
Det viktigaste vid produktfotografering är att försöka åstadkomma jämnt ljus från alla håll så att det inte blir skuggor på eller runt föremålen. Mina första produktbilder tog jag med vanliga bygglampor på 150 eller 400 watt som ljuskällor. De finns för någon hundring på Jula, Clas Ohlson med flera. De är inte optimala, men billiga.
Innan du börjar är detbra om du fotograferar ett vitt papper på samma plats och med samma ljus som du sen kommer att fotografera produkterna. Då blir det enkelt att ställa vitbalansen i exempelvis Photoshop efteråt. Det är viktigt för att få så naturtrogna färger som möjligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hur små saker ska du fotografera? Kanske räcker det med en sån här för att få bra bilder.
Bilderna i den artikeln och ovanstående är tagna med bygglampor.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack, tack för råd och tips!
#1: Superfin bild! Jag önskar sååå att pengar fanns till att betala nån att ta bilderna (det ska i och för sig bli lite kul att lära mig mer om foto, men samtidigt tar ju allt sån tid när man är nybörjare). Men när affären har blivit en lysande framgång så ringer jag dig! :-)
#2, 3 & 4: Tack för väldigt bra tips. Prylarna är i varierande storlek, från småsaker till möbler. Diffusionsboxen kan nog bli användbar för mindre saker - det verkar ju inte så svårt. Det där med vitbalansen ska jag också lägga på minnet. Stativ var också en god tanke, undrar just om käre far inte har nåt som jag kan sno… ;-)
Det här med vit bakgrund: Det är lätt ordnat när det gäller mindre saker, men kanske knivigare för möbler och sånt, då väggarna i lokalen är grå. Blir det alldeles för mörkt, eller kan det ge fina bilder ändå, med rätt ljus? Lokalen är inte så stor, så det finns ingen möjlighet att rigga i ordning nån större yta för fotografering.

Det behöver inte vara så märkvärdigt. Innan jag hade min portabla studio använde jag 72 x 102 cm, vita ark som jag tiggde till mig av ett tryckeri. Det plus några lampor som reflekterades mot vita ark för att få ett mjukt ljus fungerade bra för produktfoto. Som Krisse sa här ovan "man tager vad man haver". Med tiden blir man förstås lite bekväm och skaffar smidigare prylar.
Lycka till!