Inomhusfotografi (produktbilder)
Jag ska snart lansera en webbutik där jag säljer inredningsprylar. Jag behöver köpa en bra kamera för att kunna ta fina produktbilder till hemsidan. Nu behöver jag lite råd:
Bilderna kommer av nödvändighet att främst fotograferas inomhus, i en lokal med ganska dåligt ljus (min butikslokal). Har jag rätt i att det nästan kräver en blixt som kan riktas för att bilderna ska bli bra?
Jag vill förstås gärna kunna använda kameran för annat fotograferande med, och då är jag främst intresserad av porträtt och eventuellt makro. Det är möjligen inte helt nödvändigt med "äkta" makro, riktigt bra närbilder kan funka. Men jag vill alltså kunna komma nära. Det behövs även för produktbilderna, förresten. Har nån tips om vilket eller vilka typ av objektiv jag bör satsa på?
Jag är nybörjare på systemkameror, men intresserad och vill gärna lära mig mer. Budgeten ligger på runt 10 000 kronor, men i det måste allt jag behöver ingå - kamerahus, objektiv (ett eller flera), ev extern blixt. Begagnat är definitivt ett alternativ, men helst från butik - jag vill ju gärna kunna dra av momsen.
Köpråd eller bara allmänna tips om vad jag behöver tänka på mottages tacksamt! Och självklart har jag läst tidigare trådar om kameraval.

Hej nån av dom billigare systemkamerorna passar ditt ändamål bra, Nikon D40 D40x Canon några som jag inte har nån koll på. Du kan välja mellan fast glödljus eller blixtar. Kaffebrus.com har studioblixt paket för under 2000:- . En bra vit bakgrund eller fototält är att föredra vid produktfotografering.
Skickar med en produktbild, fotad mot vit bakgrund "baksidan på en tapetrulle" man tager vad man haver=) 2 studioblixtar med softboxar snett från sidorna. man klarar sig utan softbloxar/paraplyer om man har ett fototält.
Ställ kameran på stativ så att du kan ha långa slutartider. Då klarar du dig med svagare ljus.