Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1607 ggr
Robert
0

Knepigt med dagsljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild som kan vara knepig och ta om man inte är medveten om problematiken. Exponerar jag bilden med matrix så kommer delar av min dotter bli överexponerad, troligtvis helt utfrätta. De utfrätta delarna går inte att rädda utan de kommer att alltid förbli helt kritvita. 

Nu har jag exponerad efter de ljusa partierna i bild. Det gjorde jag genom att först mäta ljuset manuellt, fick ett värde på 1/250s med bländare 2.8 vid ISO50.

Jag kunde ha använt en upplättningsblixt för hennes ansikte eller en reflektor för den delen som ligger i skugga.

Hälsningar

Robert

visbylinda
0

Kanonfin bild!
Tusen tack för infon om hur du exponerar, det är precis såna där tips som är guld värda eftersom man annars får gå den långa hårda vägen själv.

Mvh Linda

Robert
0

Ingen orsak Linda. Jag ser att jag har missat en sak i min kommentar.

När kameran mäter matrix i den bild jag har i #0 så kommer den att mäta för de mörka partierna i bilden så att väggen bakom min dotter blir rätt exponerad. Ljusa delar på min dotter kommer bli helt vita då och min dotters ansikte överexponerad.

Hälsningar

Robert

johan
0

Hur gör du när du mäter på de ljusa delarna? Står du kvar på samma ställe som du tog bilden och har spotmätning, eller går du närmare och får en mer precis mätning?

Mvh // Johan

visbylinda
0

Tack, Johan! Precis samma fråga har jag!

Sedan undrar jag om nån kort kan sammanfatta när man bör använda spotmätning och när man använder matrix? Har för mig att det finns ett tredje sätt att mäta också men kan inte för mitt liv komma på vad det i såfall heter.

Jag lyckas ALLTID få utfrätta partier när jag fotar, speciellt nu sommartid. Jag löser det (antagligen fruktansvärt amatörmässigt) genom att ställa in kameran på -0,7. Då blir bilderna visserligen lite mörka men bättre det än att de blir helt kritvita. Eller tänker jag helt knäppt?

Robert
0

Jag fyllde sökaren med solbelyst gräs först. Tog en bild och kikade på histogrammet för att kolla om det såg okej ut, ändrade lite. Därefter bad jag min dotter kliva bak till ett ställe där solen föll ned på henne. Väggen bakom henne är till en sporthall som stod i skugga.

#4, Du tänkter kanske på centrumvägd mätning?

Problemet med höga kontraster är att man måste skippa något, de mörka eller de ljusa partierna. En fråga som man måste ställa sig när man fotograferar. Säg att en person är vänd mot dig, bakom personen lyser solen mot personens rygg. Vill jag ha himmeln rätt exponerad eller personens ansikte? Väljer jag ansiktet så "försvinner" himmeln, den blir helt vit. Väljer jag istället himmeln så "försvinner" personens ansikte, den blir kolsvart.

Hoppas det hjälper

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#0: Tack för det! Kunde du inte ha fått ungefär samma resultat med spotmätning, eller tänker jag fel då?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

SLAfoto
0

Rober, i #5 skriver du om histogrammet, hur skall ett bra histogram se ut för en bild? Jag har ingen aning hur jag skall läsa/tolka detta diagram. Kanske en Histogramskola om det inte redan finns på denna www-sida. Använder mig av en Canon 30D.

Mvh

//Stefan

Fotord
0

Det ideala histogrammet finns väl inte direkt. Det beror lite på hur du vill att bilden skall se ut.

Histogrammet är egentligen inte så komplicerat. Det är bara en uppradning av alla ljusnivåer som finns i bilden. Från alldeles becksvart till helt vitt. Höjden på stolparna indikerar antalet pixlar med just den ljusstyrkan. Om du har höga stolpar längst till vänster eller höger i histogrammet så kan du få problem (om det inte är en effekt du eftersträvar). Jag brukar försöka se till att den är lagom kurvig och att det inte finns för mycket outnyttjat område mot de högre eller lägre områdena. Generellt brukar det vara lättare att rädda digitalabilder som är underexponerade än överexponerade så jag brukar exonera åt "vänster" mot det mörkare området.