Förhandsgranska raw-fotografier
Har läst en del om RAW både här på sajten och på andra ställen, och också testat det lite då jag kunnat testa en Canon 20D.
Det jag undrar är dock: Finns det något bildbehandlingsprogram där man kan förhandsgranska raw-filer som i utforskaren, där man kan se flera miniatyrer samtidigt.
Som det är nu måste jag öppna varje bild i CS för att kunna se vad den föreställer. Skulle vilja ha ett program liknande utforskaren där jag kan se förhandsgranskningar på bilder innan jag öppnar dem.
Någon som har tips på sådant program?
mvh Martin

Går det inte att förhandsgranska dem i Bridge ?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Bridge fungerar utmärkt. Annars är Aperture ett mycket bra program. Finns bara för Mac dock.

Det finns program som kan förhandsgranska RAW direkt i windows, blir thumbs i mapparna lika som Jpeg. funkar fint och det är gratis.
RAW viewer download

Det var ju enkelt, inte använt något av de andra programmen som kom med CS, men Bridgen klarade det galant. Skall eventuellt kolla på de andra som tipsades om också.
Tackar!
mvh Martin
Det kom ett sådant program med mina Canon när jag köpte dem.
#6, 7 Jo - men nu var det ju en lånad kamera som hade RAW, och jag hade inte möjlighet (eller ens rätt egentligen skulle jag tro) att installera de programmen på egna datorn.
och på egna kameran har jag inte RAW och inte något (som jag hittat iaf) dylikt program. Men nu har det ju löst sig ändå. :o)
mvh Martin