Nån som kan ge svar?
Jag köpte en Canon 400D för ett par månader sedan.
Jag gjorde mina inställningar. Och valde att ta mina foton i RAW-format. Detta har funkat jättebra. Men under julen tog jag några foton på min syster, och vred då om ratten till porträtt för att prova det för första gången. Och just dom bilderna blev inte RAW, utan JPG
Jag tittade nu i min display och ser att så fort jag vrider till porträtt, landskap osv så ändras RAW till L (large jpg)
Pratade med en vän om detta som har samma kamera som mig och han säger att det inte blir så för honom. Finns det någon här som kan ge mig en förklaring, eller som varit med om samma sak.
Känner mig inte glad nu om det är min kamera det är fel på. Tacksam för svar.

Det är INTE din kamera som det är fel på! kamerans förinställda program är alla i jpg! Då du vrider till P och vidare åt det hållet, så är det manuella inställningar och det är bara där du kan välja RAW! Allt från gröna rutan(auto) och åt andra hållet är förintsällda program.
Hej Bullan :)
Men ja, så tänkte jag också. Men så pratade jag med en som har likadan kamera, och han säger att han får RAW-format även när han vrider till porträtt osv. Jag fattar ingenting *s*
Jag har ju vanligtvis kamerainställningarna på manuella. Och därför har jag inte reagerat förut. Men nu när jag ändrade lite på ratten till porträtt så ändrades det automatiskt.
Men då vet jag. Då är det inte fel på kameran. Jag blev så ledsen och arg här igår när jag trodde det. *s*
Tack för ditt snabba svar. :)

Som Bullan säger så är det inget fel på kameran, Anledningen till att kameran går över i jpeg när du väljer ett motivläge är att kameran bearbetar bilen i kameran skärpa,kontrast osv.. en RAW är ju en helt obehandlad bild och det vore onödigt att ha med den i ertt motivprogram när kamran inte kan bearbeta den.
Om du nu vill få samma bilder som i "porträttläge" men fota i RAW så titta i maualen vad kameran gör med bilden i just det läget sen får du göra samma saker själv i datorn.
#3 Okey, tack :)
Tror din kompis har fel. Är som de andra säger här, går inte att få RAW i porträttläget.
Okey tack alla. Känns skönt att veta att det inte är kameran det är fel på.