Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 951 ggr
bosse
0

Tunnelborrning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gurin gillar ju broar, så kanske det finns nån som är intresserad av tunnelborrning. Österrikarna ska officiellt börja borra tunneln i Nahr Ibrahim den 1sta juli. Då kommer TV och prominenta medlemmar från regeringen. Jag är även inbjuden, men våra planer är ju att vi är och hälsar på "isbjörnarna" i Skandinavien då.

Här ett foto på borrmaskinen.

bosse
0

Sidobild på borren som är 3,8 meter i diameter.

bosse
0

Framifrån ser borren ut så här.

gurin
0

Wow! Tunnlar är nästan lika spännande som broar. Lite mer svårfotade dock och inte lika vackra.

mvh/gurin

bosse
0

Ungefär i mitten på maskin sitter den som styr det hela.

gurin
0

Någon som varit på Hallandsåsen på senaste tiden för att dokumentera det svenska tunnelfiaskot? Ingen österikare hande någonsin tagit på sig att borra där.

mvh/gurin

bosse
0

All massa transporteras på band fram till dessa järnvägsvagnar, som står på räls bakom borrmaskinen. Jag har sett ritningar på uppställningen, men maskinerna är inte monterade ännu.

bosse
0

Och till sist dieselloket, som drar vagnarna.

gurin, jag kanske kommer att hinna ta lite fler foton innan vi åker. Jag fick ett förslag via mejl nu på morron att åka bort och fota den romerska bron i Nahr Ibrahim. Om jag tar mej i kragen och gör det, så åker jag upp och dricker en bärs med PM där uppe.

bosse

gurin
0

Ja, den romerska bron vill jag som sagt se bilder av.

Landskapsvyer med kulturhistoriska inslag är de bilder som jag tittar mest på, med macro på andra plats. Gamla byggnadsverk som stått pall för tidens tand är objektivt sett vackra.

Ha en trevlig tripp! 

mvh/gurin

bosse
0

Så här ser siten ut idag och Hermann hoppas kunna ta dit borrmaskinen i morron, men varför göra nånting i morron som kan ske på måndag? Han hade beordrat en compactor i måndags, den kom på tisdag vid 5 - tiden, men på onsdag kom ingen chaufför, så först idag kunde man börja kompaktera vägen för att ta dit maskin. Varför skynda?

Citron
0

Det ser konstigt ut att de bygger en tunnel mitt i öknen. Vad ska det bli för tunnel? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bosse
0

Citron, längre upp i dalen håller ett gäng på och borrar 5 st, hål ca 100 m. djupa och en diameter på drygt en halv meter. Man ska alltså förse oss längs kusten med dricksvatten via 2 st, pipes - den ena söderut mot Jounieh och den andra norrut till Byblos. Vattnet är smält- och regn vatten från bergen och har flitrerats genom 100 tals meter av berg och sand och proverna visar att det är mycket väl lämpat för dricksvatten. Jag trodde tidigare att man skulle ta vattnet direkt från källan uppe i Afqa, som ligger nånstans på 1750 m. nivån. Här håller man på och reparerar en annan typ av borr.

bosse
0

Det var härifrån jag trodde att dom skulle ta vattnet. Idag går det ett antal rör och kanaler enda ner till bebyggelsen vid havet. Detta är smältvatten, så på hösten är det bara en liten rännil.

bosse
0

Här har man märkt ut var tunneln ska börja och sen borrar man 4,1 km rakt genom berget.

Citron
0

Ser jag rätt? Is, mitt ute i öknen? Man lär sig mycket nytt utav dinna historier och dinna bilder bosse. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bosse
0

Avslutar med ett foto på projektskylten.

Jim, på vintern finns det både is och snö här. Så jag har lärt grabbarna åka utför. Man kan dock inte säga att det finns nån öken här. Den finns på andra sidan Anti Mt Lebanon inne i Syrien. Vintrarna och vinterregnen gör att öknen inte får fotfäste här i Libanon.

bosse