Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 883 ggr
CamillaAndersson
0

Canon digital systemkamera

Jag ska köpa digital systemkamera till/efter sommaren, och funderar på två stycken:

Canon Eos 30D med EF-S 18-55
http://www.scandinavianphoto.se/?504151

Eller Canon Eos 350D med EF-S 18-55 http://www.scandinavianphoto.se/?504122

Vilken av dem är bäst?

Har tänkt fotografera hästar, hundar, katter, djur i allmänhet, natur, människor, bilar..ja nästan vad som helst.

Vilken av ovan nämnda kameror är då bäst? Vilket objektiv ska jag ha till?

Limpan4all
0

30D utan tvekan, men troligen så kommer du inte att märka någon större skillnad ändå…

Niklas
0

Jag skulle också satsa på 30D men utan objektivet. Det ser ut att vara ungefär samma objektiv som jag just ska byta ut. Det kräver bra ljus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

30D är en mycket bra kamera som har fått bra kritik i olika tidningar.

Hälsningar

Robert

CamillaAndersson
0

Ska jag ha ett annat objektiv till 30Dn istället?

CamillaAndersson
0

Så det är ingen större skillnad på kamerorna kvalitetsmässigt?

Niklas
0

#4: Jag tycker att det vore synd att använda ett objektiv med så dålig ljuskänslighet på en så bra kamera. Du kommer knappast att kunna ta bra bilder inomhus utan blixt med det och kan även få problem utomhus vid sämre ljusförhållanden.

Om du ändå abslout vill ha det kan du få mitt gamla 18-55, men kom ihåg min varning. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Jag sålde mitt 18-85 till min 20D, har för mig att det var 4.5. Oftast använder jag bländare omkring 2.8. Räcker inte pengarna till en zoom, köp hellre ett tele än att lägga pengrna på en dålig ljussvagt zoom.

Hälsningar

Robert

CamillaAndersson
0

Men vad ska man använda istället då? Ska man inte köpa objektiv till utan bara använda huset?? Det går väll inte??

CamillaAndersson
0

Har hittat en till,

Canon Eos 20D, hur är den mot de andra två?
http://www.scandinavianphoto.se/?504066

Robert
0

Camilla, köp ett hus och ett ljusstarkt (snabbt) normalobjektiv. Du får ett 50 mm 1.8 billigt, lägger du till ett par tusingar så får du en 1.4 som är något snabbare.

Om jag var dig så skulle jag välja 30D framför 20D. De förbättringar de har gjort med 30D kommer du ha glädje utav. Jag har en 5D och en 20D, det är stor skillnad på displayen. 30D har lika stor display som 5D.

Minns jag rätt så kan du ändra på ISO-talet i sökaren på 30D:n, dvs du behöver inte ta ögat ifrån sökaren för att se vilket isotal du rattar in.

Köper du en kamera utanför Sverige så kanske du inte får en svensk manual till. Köper du i Tyskland så får du ingen engelsk heller. Det går att köpa manualer i efterhand för c:a 500 kr.

Hoppas det hjälper.

Niklas
0

#8: Jag håller med Robert, köp ett ljusstarkt objektiv. Jag har det 50 millimeters 1,8-objektiv han skriver om och är mycket nöjd. Det kostar nästan inget alls. När du har använt det ett tag kommer du nog att märka vad du saknar och kan köpa det.

Vänliga hälsningar

Niklas

CamillaAndersson
0

Så, jag ska alltså bara köpa huset,

http://www.scandinavianphoto.se/?504150

Och sedan köpte ett objektiv till? Vilket isf?

Niklas
0

#12: Det tycker jag.

Hur kommer du att använda objektivet? Vad fotograferar du mest och i vilken miljö kommer du att använda kameran? Inne eller ute? Nära eller långt borta? Stilla eller rörligt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#12, köp bara huset och ett ljusstarkt normalobjektiv till. Sedan kan du fortsätta att bygga på din kameraväska med zoomar eller andra teleobjektiv.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#12: Det är helt ok att köpa en skitzoom för att komma åt vidvinkeln även om den inte är lika ljusstark. Köp den begagnad billigt så förlorar du inte så mycket.

CamillaAndersson
0

Jag kommer att fotografera mest utomhus, men även inomhus i exempelvis ridhus och liknande.

Både stillbilder och rörliga.

Jag vill ha ett objektiv som klarar båda långtifrån och nära, så jag vill ha ett som är av "båda delarna" av vad du räknat upp.

CamillaAndersson
0

Vilket objektiv ska jag köpa då? Har du något förslag?
Kameran har jag tänkt köpa från Scandinavian Photo, ska jag köpa objektiv därifrån också då?

CamillaAndersson
0

Det var en fotograf på skolan igår, och han hade en Canon EOS 30D med ett objektiv som var typ, det var kanter i sidorna som "stod ut" fisheye tror jag det heter??

Är det något att satsa på?

CamillaAndersson
0

http://www.scandinavianphoto.se/?15139

Är detta objektivet bra?

Niklas
0

#19: Det där har jag och är jättenöjd med. Det tar väldigt fina bilder inomhus (utomhus också förstås).

#20: De där är ganska ljussvaga. Du kan köpa något av dem av skäl som Tord skriver i #15. Jag skulle dock hellre lägga lite mer pengar och köpa en bättre zoom. Den jag har är:

Tamron AF 28-75/2,8 XR DI

Om du köper #19 kan du avvakta med zoom tills du vet vad du vill ha.

Scandinavian Photo är inte alltid billigast. Titta på till exempel Fotokungen och Cyberphoto också.

Vänliga hälnsingar

Niklas

Robert
0

#20, ingen skulle jag välja. Titta även på Sigmas 28-70 2.8. Om du ska vara inomhus och fotografera hästar som rör på sig så kanske du ska tom välja ett ljusstarkare objektiv. Ett 50 mm kommer du långt med.

Hälsningar

Robert

CamillaAndersson
0

Tack för länkarna, Fotokungen hade väldigt bra priser!

CamillaAndersson
0

Vad för blixt ska jag köpa till?

CamillaAndersson
0

Jag hit´tade en fotobutik här i Borås som hade förmånliga priser, och jag tänkte åka dit och titta på deras objektiv.

Dom hade följande två som är av intresse:

Tamron AF Di II 55-200 A15 4-5,6
och
Tamron AF 70-30 Macro F/4-5,6 LD

är det något som skulle kunna passa?

http://www.donalds.se/objektiv.htm

Robert
0

#25, två långsamma objektiv. Inget jag skulle välja.

Robert

CamillaAndersson
0

Okej, vilket objektiv föreslår du?

Och vad för blixt?

Robert
0

Objektiv, inget objektiv som är ljussvagare än 2.8, som tidigare framkommit här ovan.

Blixt, 430EX är enklare, kan vara en bra start. Vill du har fler funktioner så föreslår jag 580EX.

Hälsningar

Robert

Zpookey
0

Vad gäller blixt så rekommenderar jag inte Canons egna utan jag rekommenderar en Sigma EF-500 DG SUPER.
Dels är den billigare än Canon…dels så klarar den en sak som inte Canons blixtar klarar…nämligen att synka i ALLA hastigheter som kameran klarar.
Canons egna blixtar klarar som bäst 1/200 sekunds slutartider…..sigmas klarar t ex på min Canon EOS 350D att synka 1/4000 sekund…perfekt om man t ex vill ta sköna macrobilder på vattendroppar.

Sigmas blixt kostar 2395:- på Scandinavian Photo.
Länk

Fotord
0

Om du precis som jag inte har obegränsad ekonomi och alternativet är att du står med enbart ett fast 50/1.8 så kan du gott köpa vilket annat skitobjektiv som helst. Gärna stort zoomomfång. Efter ett tag så märker du vad du helst vill satsa på. Ett 80-200/2.8 om du är telemänniska eller 18-70/2.8 om du är vidvinkelmänniska.

Min åsikt är:
Om valet mellan att inte ta ett kort och ta ett kort med dålig utrustning så faller det klart på det senare. Jag, precis som alla andra, vet att utrustningen är viktig om du vill ha till det lilla extra i bilderna. Det är dock inte sagt att man inte kan starta lågt, känna sig för och sedan satsa lite mer på nästa objektiv. Det är ju det som är det fina med systemet.

Om jag skulle köpa bil exempelvis och frågar vissa i min bekantskapskrets om vad man ska ha så kommer jag att få svaret "mercedes, det är det enda med kvalitet och allt annat är skit" eller "du KAN ju köpa en Lexus men Porsche tar dig från A till B snabbast".
Jag har kört allt från Renault5 till VW Polo (-76) och tog mig fram ändå. Det är klart mera bekvämt med min V70 idag men jag har fortfarande inte möjlighet att köpa en ny Mercedes eller Porsche…

Robert
0

Fördelen med att satsa på en blixt utav samma fabrikat som kameran är att många funktioner ligger synkade med varandra. Jag kan exempelvis göra en blixtkompensation på kameran och ser det i sökaren.

Vid dåligt ljus så kan du med blixten infraröda sökare ställa in autofokusen.

Jo visst fungerar en Canon Speedlite i alla slutarlägen. Det man behöver göra är att ställa in blixten i High Synck-läget, därefter går det att bränna av blixten genom hela registret upp till 1/8000 s om man så vill, se mitt inlägg från Hagaparken.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jag har en känsla av att många vill ha så mycket zoom som möjligt för sina pengar istället för att titta på hur ljuskänsligt ett objektiv är. Går man och skaffar sig ett ljussvagt objektiv så behöver man istället lägga ned pengar på stativ eller blixt.

Med ett ljusstarkt (snabbt) objektiv så klarar man sig långt utan blixtar eller stativ med endast befintligt ljus, exempelvis från ett stearinljus. Fördelen med en fast brännvidd är också att hela utrustning blir mycket lättare. Zoomar är oftast stora och klumpiga.

Hälsningar

Robert

Zpookey
0

Det kan man med Sigmas blixt också.

Detta var det svar jag fick från Canons kundtjänst när jag frågade om deras egna blixtar.

_Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.
För automatisk blixtfotografering med EOS 350D är slutartiden 1/60 sek. - 1/200 sek med både den inbyggda blixten och extern blixt.
_

Robert
0

#33, då får de öppna sin egen manual.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#27: Jagtycker att du ska börja med Canon 50 mm 1.8 II. Det kostar en dryg tusenlapp. Använd det ett tag och känn efter vad du saknar, för du kommer att sakna en del. Om du köper allt på en gång är risken att du betalar för något du inte behöver samtidigt som du saknar annat.'

Vänliga hälsningar

Niklas