Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 720 ggr
bosse
0

På rymmen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går fick jag för mej att jag skulle åka upp i bergen på 1.500 m nivån. Jag har vandrardojor nånstans tror jag, men iaf borde jag ha ett par joggarskor. (Mina vandrardojor från KSA har försvunnit på vägen tillsammans med alla mina fossiler m.m.) Det visade sig att chefen slängt dom. Dom sprider en doft som skulle kunna srämma iväg alla ormar på flera meters avstånd. Hon bad mej komma ner i Souken och hon skulle köpa ett par nya åt mej, för lön som chaufför är inte mycket att hurra för - det mesta är in natura. Jag drog upp i bergen i stället ikädd sandaler för att vandra bland ormar, skorpiner, tusenfotingar, men det visade sig att värst var törnen och tistlar. Jag har naturligtvis ingen telefon eller ens GPS. Jag återvände efter drygt 6 timmar och jag fick en puss när hon släppte in mej, men sen fick jag skäll och jag lovar att hon kan vara värre än en bandhund när hon får vatten på kvarn. Visst är livet underbart!

På vägen upp tog jag denna bild på det 7.000 år gamla Byblos. Vid piren finns stranden där vi badar, när chefen är med. Annars går vi till sandstranden, som ligger till vänster starx utanför bild - ögat måste ju också tillfredsställas. Utanför bild till höger ligger den gamla norra hamnen och strax framför borgen ligger "The Old Souk". Den bruna byggnaden till vänster är en del av skolan för armeniska föräldralösa barn. Jag brukar hota grabbarna med att placera dom där, när dom blir alldeles för jobbiga.

bosse
0

Typiskt för Libanon är ju att det är religionsfrihet och här har samlats minst 18 olika religioner, som har förföljts runt om i ME. Det äer bl.a. en av orsakerna att armenierna kom hit, när turkarna försökte utrota dom.

Här en bild på en kyrka på denna sidan dalen och på den andra en moske. Och när jag kom över dit, så sålde dom inga bärs!

bosse
0

Som ni ser på detta foto ligger snön fortfarande kvar i Faraya. Det finns ca 70 liftar där uppe. Det är den mest kända av dom fyra liftsystemen och ligger ganska nära Beirut ca 15 km, fast det blir minst det dubbla när man åker bil upp. Tornet ni ser har kontakt med Cypern och överförde under kriget alla telefonsamtal. Jag kommer ihåg att det var en ensam tysk, som ansvarade för att det funkade. Han var en lite udda människa och levde där som eremit. Under vintern berättade han, att han inte såg en människa på 3-4 månader ibland. Ingen av militiorna vågade sig upp dit för han visste hur man försvarade sig och hade troligen minerat området och han hade iaf gott om vapen. Man träffar en del riktiga rallare runt om  i världen.

bosse
0

Längst nere i dalen finns en uttorkad vattenfåra och jag stannade på bron som korsar den. Nere i fåran växte dessa buskar fulla med blommor - för den delen så växer dom även på klippor och i asfalten - dom doftar kraftigt och doften är helt underbar. När jag stod här var det som om man hade öppnat en parfymflaska och höll den under näsan. Även när man kör bil med öppna fönster, så känner man doften, där det finns gott om blommor.

bosse
0

Så här ser dom ut i närbild. Jag plockade med mej några kvistar på vägen hem för att om möjligt beveka chefen, men dom sloknar väldigt snabbt och väldoften försvinner lika snabbt. Den ska njutas i naturen. Och jag lovar att jag njöt i nästan 6 timmar.

bosse
0

Glasutbygganden är en restaurang med en otrolig utsikt. Man har en damm med levande fisk, så det är bara att välja den/dom man vill ha. Den är endast öppen på sommaren och när vi åker upp till Laqlouk för att åka skidor passerar vi den. Höjd ö.h. ca 1.200 meter.

bosse
0

Detta är den södra bergsväggen i Nahr Ibrahim. Ni kan se en horisontal rand ungefär mitt i bild. Det är en väg och nån dag ska jag ta reda på varifrån den utgår. Det är en "dead end road", så jag vet ungefär var den slutar.

gurin
0

Så många tusen år av kultur sätter sina spår. Jag både läser och tittar med intresse.

mvh/gurin

bosse
0

gurin, jag hade tänkt berätta lite om alla ruiner som finns i bergen i en annan sträng, men här kommer ett foto på "Kungen av Byblos" sommarpalats eller vad som finns kvar av det. När jag vandrade runt träffade jag på 2 unga shepards och dom berättade om en ruin nånstans och även att det fanns en jättedjup grotta i närheten. Jag var på väg tillbaks till bilen och således ganska trött, men även försiktig för jag har ju en del guld på mej och kameran kan kanske säljas för en bra slant. Jag är inte rädd, men inte heller alltför dum. Dom var otroligt nyfikna över varför jag fotat en "lägereld". Uppriktigt sagt tror jag inte att dom var shepards, men mer troligt syrier och kanske anställda av deras security. Jag kunde lätt ha passerat dom obemärkt, men trots att jag inte gjorde nånting för att gömma mej, så såg dom mej först efter det att jag gått ca 100 m. En av dom hade en mobil och ett foto på en antikvitet, som han påstod fanns vid den ruinen. När jag ville fota dom försvann dom snabbt.

Robert
0

Du får ta och fota dina ruiner med ett annat ljus en det platta dagsljuset. Upp tidigt eller sent i säng med dig bosse ;)

Robert

bosse
0

Robban, jag har större problem att hålla mej vaken på kvällen än att gå upp tidigt på morron.

Här ett foto på en kapell där man använt stenar från sommarpalatset.