Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2805 ggr
berra
0

Sensorrengöring

Jag undrar hur ni andra förebygger damm på sensorn,och hur ni får bort det?

Det kostar t.ex. 630:- hos Canon.

Det har jag gjort en gång,och det räcker. Har nu åter fått damm på sensorn i min Canon 20 D.

Det finns något som heter "Arctic butterfly",och kostar 999:-,ett kit som man kan göra det själv med.

Någon som har erfarenhet med detta?

gurin
0

Tja, man kan göra som jag och köpa en Olympus E-kamera. Den har en inbyggd antidammfunktion. Mycket praktiskt och många som haft Olympus dslrar har aldrig haft prolem med damm trots flera års användande.

Men då får man å andra sidan inte Canons brusfrihet vid höga ASA-tal.

mvh/gurin

Fotord
0

Jag klonar bort tills jag blir förbannad och blåser med en revaxörboll. Det har funkat hittills för mig. Ibland har jag haft tankarna på att köpa ett våt-kit med svabbar och vätska men än så länge har jag lyckats flytta skräpet ur vägen med bollen.

Alltid bakre locket på när jag inte använder objektivet.

bosse
0

Jag lämnade min kamera till den lokala fotografen här i Byblos, så då är det gratis. Han lyckades få bort alla stains jag hade, men det kom massor av damm istället. I KSA har jag köpt en spray, som man rengör "magnetic head" med. Jag printade ut hur man rengör sensorn från en site Robban hänvisat till och sen har jag 0,5 cm bred plastspade täckt med en "trasa" för rengöring av glasögon, vilken jag fuktar med "alkoholen" från flaskan jag köpt.  (Enl. rek. från Robbans site) Jag får bort allt damm, men jag har fått ett par stains igen, fast jag vet inte var dom sitter, vilket är det största problemet tycker jag.

berra
0

Ja,knepen är många.Jag är så rädd för att man gör allt värre om man börjar pilla själv.Trog nog att nyfikenheten tar överhand,så jag kommer nog att fösöka själv så småningom.Jag har blåst med en boll,men det hjälper inte.

Fick ett råd att man altid skulle ha kameran i en fotoväska…som man  dammsugit ordentligt först.

Annars kan man kanske göra som en jag läste om.Hon gick in i menyn och tryckte på "sensorrengöring",för att sedan låta den stå i det läget i 1,5 timmar.

Efter det tyckte hon det hade LITE lite bättre.Jag blev så full i skratt.

Vem har egentligen sagt att livet är lätt.

Fotord
0

#4: Bruksanvisning är för fegisar! :-D

bosse
1

Jag har ägnat en stund på morron åt att rengöra sensorn med spade och duk. Jag tog bort den fläck jag hade, men fick en ny i stället. Så jag prövade en gång till och fick ännu en liten fläck på bilden. Nu väntar jag ett tag och lugnar nerverna. Man ska inte göra saker idag, som man kan göra i morron.

bosse

Robert
0

Du kan markera alla fläckarna du har i bild, spara markeringen och lägga in den när du behöver ta bort dina fläckar. Sensorbrush har fungerat väldigt bra för min 20D, den är gjord för 1.6 sensorer, så till min 5d så behöver jag säkert en annan variant.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Robban, som vanligt fattar jag noll. Förklara lite närmare please.

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8, högerklicka i bild när du har markerat allt skit i bild, spara markeringarna. Nästa gång går du upp till "Select" och väljer load selection (måste ha din sparade psdfil öppen när du laddar markeringarna).

Hälsningar

Robert

bosse
0

Är "sensorbrush" ett separat program eller är det en del i Canons bifogade program? / bosse

Robert
0

Sensorbrush är en borste, läs mer här http://www.visibledust.com/

Hälsningar

Robert