Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 562 ggr
bosse
0

Delikatess.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nu säsong för att äta rom från sjöborrar (Tutjia på arabiska). Dom finns i massor om man vill plocka dom själv. Om vi inte är nere på stranden på söndagar åker vi ofta till svärmor på lunch. Jag och grabbarna hade ju tillbringat hela lördan på stranden och chefen hade fått sin månatliga åkomma, så det blev lunch hos svärmor. Där bjöds vi bl.a. på denna delikatess. Tyvärr har jag en gång förätit mej på denna typ av rom, så jag höll mej till whiskyn.

bosse
0

Här i närbild.

bosse

bosse
0

Här en annan delikatess, som mognat nu och finns överallt. Detta träd växer hemma hos svärmor. På arabiska heter det "mishmosh" och smaken är något söt med en ganska stor kärna inuti.

bosse
0

Här i närbild. I mitt Lexikon står det att det är en aprikos. Jag bryr mej mer om smaken än om namnet.

I en annan sträng visade jag foto på "Hosh", som enligt mitt Lexikon är "peach" och det smakar faktiskt peach när det mognar.

bosse
0

En annan frukt som mognar nu är "Ekkadeeni". Växer ockå på träd och har flera stora kärnor. Mycket god också.

Fotord
0

Jaha, vad har vi här i Sverige då? Tråkiga äpplen och möjligtvis ett päron om det är fest. Resten av tiden sitter vi och gnagar på potatisar.

…och det är ju inte ens en frukt!

[härligt tråkiga Sverigeklimat]

;-)

Robert
0

#5, alla frukterna som bosse har ett förnamn här i norden "Del Monte"

Hälsningar

Robert