Vilken ska jag välja?!
Nu ska jag köpa en system kamera, väljer lite mellan Nikon d40x, nikon d40 elr Olympus e400..
Vilken är bäst
Eller finns det någon annan bra som inte kostar allt för mkt?!
Allt beror på vad du ska använda den till. Jag tycker inte att du ska köpa någon av dem fören du själv vet vad du vill ha och kan en del om kameror och dess inställningar. Annars kommer du i alla fall bara kunna använda autoläget och då kan du lika gärna ha en kompakt som är mycket billigare att fota med. Ett bra tips är att läsa artiklarna här på foto.ifokus men också att surfa runt lite och tex. kolla in sidan fotosidan.se
:D Lycka till i varje fall.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag ska mäst ha den för att ta kort på allt möjligt, mäst djur och natur m.m
Ok. Men jag skulle endå föreslå att du skaffar dig mer kunskap först, då kan du själv också avgöra vilken av dessa du vill ha =)
Ingen av kamerorna är "bäst" de är helt enkelt bra på olika vis. Hade jag fått välja hade jag köpt en d40x, eller en 400d eftersom de verkar vara i din prisklass. Fördelen med 400d är att det finns många och dessutom billiga objektiv till den. D40x och d40 måste ha autofokusmotor (betecknas AF-S på nikons objektiv och HSM på sigmas) i objektivet eftersom kameran inte har någon. (Ja, man måste ha en fokusmotor för att kunna fota över huvudtaget ;)) På så vis blir också de objektiven dyrare och utbudet är dessutom mindre.
Olypus vet jag ingenting om faktiskt.
/ ElinH
jag tycker Olympus e400 , jag testade både d40 d40x å olympusen,
den är billigare( efersom man får 2 obj), man får 2objektiv
å en är skön
jag tkr den är bättre änn de andra
#4 Men är inte objektiven dyrare till Olympus? Jag har hört mycket dåligt om den, men som sagt, ärligt talat har jag ingen aning om hur den är.
/ ElinH
Tycker Nikon D40 :) haha, antaligen för att det är min blivande kamera
Manet
Har hört mycket dåligt. Låter som ryktesspridning. Nej, objektiven är inte dyrare till Olympus, snarare tvärt om. Du måste alltid fundera över vad du får för pengarna och jämför vi med D40 så fungerar alla 4/3 objektiv till E400 medan bara vissa Nikon går till D40 och D40x eftersom den saknar autofokusmotor. (Det gör visserligen E400 också, men det har ingen 4/3 kamera vilket gör att det inte är ett handikapp då det inte finns autofokusobjektiv till Olympus utan autofokusmotor i.)
Det finns ohyggligt dyra objektiv dock. De behöver du inte köpa och skall antagligen inte heller till den lilla E400. De billigare Zuiko-objektiven (dvs Olympus egna) är mycket bra och billiga. De är skarpa över hela ytan och kan användas vidöppna.
Även Sigma och Leica gör objektiv för 4/3 -fattningen även om jag inte rekommenderar dem. Lecia för att de är dyra, men bra och Sigma för att de är betydligt sämre än Zuiko-objektiven och om du köper dem får du släpa på mer glas än vad du använder då de är gjorda för större format.
Men, jag vet inte om det är E400 som borde inhandlas. Det är en utgången modell och säljs väl nu i princip bara på Elgiganten. Den har lite egenheter och för den som inte specifikt vill ha den utmärkta Kodaksensorn bör nog i stället köpa en E410 som ser exakt likadan ut, men har en senor från Panasonic, fler kontroller, Live view, fungerande dust buster (finns även på E400) och komprimerade RAW-filer. På E400 är de 22 meg stora. Kostar på Cyberfoto med två objektiv 6225 kr.
Den som dock verkligen rekommenderas är E510 som också har inbyggd antiskak för 8900 kr.
Men Nikonkamerorna är också bra så du kan inte göra fel med någon av dessa kameror. Tricket är att lära sig använda dem. Alla kameror är olika och det gäller att lära sig sin modell och sina objektiv.
mvh/gurin
#7 bra skrivet :)
Tack!
mvh/gurin

Köppte en NIKON D40 fick hem den igår, funkar jätte bra testat innebilder på hundar perfekt, ska ta utebilder snart, där jag köppte den fick jag med 2 objektiv för 7500 ett 18-55´mm o 55-200mm ett rengöringskit, fotoprogram, grundkurs´i CS CS2 CS3, biljetter till kurser och massa.
Jag har en 1½ år "gammal" Olympus E-500 med två objektiv till salu, mycket fint skick 

Det blev en nikon d40x, är väldigt nöjd med den :)
Trevligt, då är det bara att gå ut och fota.
mvh/gurin