Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 499 ggr
Robert
0

Bilder från Hagaparken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu syns det inte att bilderna är tagna i Hagaparken, men det var inte det jag hade tänkt visa med dom här bilderna. Alla dom här tre bilderna här tagna med Canon Speedlite 580EX slagen i ett paraply triggad av en ST-2 transmitter. Canon 5D med 85 mm objektiv.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Bild på Antonia…

Robert
0

Olivia fyller år idag och blir 4 år.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Den här måste jag ta med… på Luminia.

Det jobbiga var när jag tog bilderna var att ungarna ville inte ställa upp. Jag fick jaga dom och hota med att trollen i skogen skulle komma och äta upp dom om de inte stod på plats ;).

Jag ska göra om projektet. Jag tror nästan att jag behöver kompensera mer, ställa blixtarna närmare och sedan ta och unvika himmel till bakgrund. Eller vad tror du?

Hälsningar

Robert

Robert
0

Helt annat ställe, men tänkte visa bilden för här kan du inte se att jag har använt blixt tror jag. Blixten slagen i en markis.

Hälsningar

Robert

mihe
0

Du har sååå snälla barn Robert :-) Och söta tjejer. Min jänta på 6½ år är inte stilla en sekund. Hon gillar att bli fotad men sitter inte still.

Jättefina bilder!

Fotord
0

#5: Det löser du lättast med en Nikon D2X. och 12/2,8 med ultraljudsmotor.

Rejäl vidvinkel. Blixtsnabb autofokus med fler autofokuspunkter än man kan räkna och sedan 5-8 bilder/sekund. Du kan skyffla 12 megapixelbilder som ett proffs. Du blir lite fattigare för stunden men tänk på vilken respekt det inger!
Lycka till att springa ifrån det paketet :-D

Fotord
0

…eller så köper du en flaska eter.
Jag har för mig att man kan få ganska schysst effekt av koltetraklorid eller trikloreten också.

gurin
0

Eller också lurpassar du. Det är allmänt känt att de slutar "rejsa" om ingen ser.

mvh/gurin

mihe
0

#6-7. Intressant idéer du har. Ska testas. Återkommer med hur bilderna blev när jag släpps ut från fängelset.

Har funderat på glass men då är hon kladdig i ansiktet på 48 bilder som jag sen måste sitta och clona bort en regning dag…nää…släpper den idén oxå. Sitta bakom TV:n när det är Bollibompa var en annan idé men då blir blicken väldigt glansartad ochlite stirrig liksom…känns inte heller riktigt bra…svårt. Sovande barn har jag hundratals sen hon var bebis så det får räcka…men det funkar annars ganska bra.

#8 Min dotter slutar inte rejsa förrän hon somnat…

Robert
0

#9, känner igen det där, mina barn har R-växeln i hela tiden. Sätt henne i en låda och säg att det är en båt, lådan kan du ha på köksbordet. Klä lådan med ett lakan eller liknande, så har du en fin kant runt.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Mihe, problemet är nog att du sitter still! Ut och lek och spela med. Spring när ungen springer, sitt ned när ungen sitter osv. Ha kameran redo hela tiden och följ de steg som ungen tar. Då får du de bilder du söker. Så får man ju också lite extra motion på köpet. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mihe
0

#11 Actionbilder är inget problem men jag var ute efter mer porträttliknande bilder som Robert har lyckats med. Se början på denna sträng. 

Tack för alla matnyttiga tips :-)

Robert
0

#12, belöning är nyckelordet. I parken gungarna jag mina barn mot att de ställer upp på fotografering, hemma så får de glass mot att de ställer upp osv.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Fina bilder på dina barn robert och blixten gör verkligen att dom träder fram gillar den första bilden bäst den ser ut som om den vore från någon filmstudio med en kullis i bakgrunden fast att de e hagaparken .

mvh/bjorsa

Robert
0

#14, det blev rätt häftigt, tack för din kommentar. Jag är inte helt nöjd, det är lite underexponerade. Nu fotoade jag i RAW vilket gör att jag kan justera i efterhand. Jag ska försöka göra om det hela och prova med att sätta blixtarna mer exakt.

Robert