Minnen från Malmö.........
Håller på att fotografera av gamla diabilder, blir dock inte nöjd med resultatet. Men det är väl så att kornet på filmen syns tydligare i datorn, än vad det gjorde på en filmduk på den tiden man såg på diabilder med en projektor.
Tror bilderna är från våren 1973 och filmen är Kodachrome 25ASA.
Så det är ISO 25, jag tyckte det var en väldigt bra skärpa på den tiden.
Längtan till Malmö blir aningen jobbig när jag ser på bilderna 🥲
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Kul! Roligt att se de gamla skyltarna också.
Har funderat men aldrig testat att göra det där. Har du nån speciell anordning eller kör du bara frihand mot en ljuskälla?
Köpte en sådan här:
https://www.photax.se/product/jjc-fda-led1-led-light-set-for-negative-copying
Fungerar skapligt men det tar tid, sedan så passar inte glasade ramar i diabilds hållaren. Men det går att lägga/ställa dem mot ljusytan så det fungerar ändå, fast det är väl inte att optimalt att fotografera av eller skanna glasade dia. Det verkar som om de ofta har en hinna med "skit" på sig, sedan är det newton ringar på en del. Så det räcker inte bara med att borsta eller blåsa bort damm som det gör på de oglasade.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
OK, den har jag också sett. Bra att höra hur den funkar. Men det blir nog aldrig av för mig. Misstänker viss dammansamling på mina gamla dior och negativ…
#2: Det vore intressant att se en jämförelse med exempelbilder av olika lösningar för digitalisering av diabilder och negativ. Det mest intressanta är hur stor eller liten skillnaden är mellan olika dia-/negativskannrar.
Ska jag göra det där jobbet någon gång vill jag att det ska ge ett resultat som är minst lika bra som originalen. Jag lär ju inte göra om det igen senare. 🙂
Det verkar ivf som om man i allmänhet anser att det ger bättre resultat att fota än att skanna, speciellt om men använder ett makroobjektiv.
Och har man ingen skanner så är ju valet givet. 😀