Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1220 ggr
Faxlin
0

Möte mellan djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att fotografera när två olika djur i olika storlekar möts, är svårt. Då det blir fel när man ska få dem rätt. Eller ja, ni förstår hur jag menar. Men lite tips på hur man kan knäppa kort som blir bra på ett jätte litet djur mot ett storleksmässigt stort djur vore roligt att få.
Vad skulle jag tänkt på när jag tog det här kortet?
Det är taget innan jag överhuvudtaget började vara här inne, så lite tips har jag gett mig själv, men eran åsikt vore trevligt att få också.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersE
0

Lyfta upp det lilla djuret så de möts i samma höjd?

Faxlin
0

Fast då får jag ju med människor och det vill jag inte. Så fler förslag kanske??

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Du behöver ju inte hålla djuret för att du lyfter upp det. Ställ det på ett bord eller något…

Faxlin
0

Fast det är ju inte så lätt kanske att bära med sig in i High Chaparall parken. Kan nog börja fundera över vad jag sysslar med då. hihi

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Du får väl vara kreativ och utnyttja omgivningen - finns det en vagn, eller en tunna eller något?

Fast å andra sidan var du kanske helnöjd med bilden som den var?

Robert
0

ÅsaF, jag tycker det är bra som det är, med det lilla djuret på marken. Men det stora har du lemlästat ordentligt med kameran, de är rätt få djur som klarar av att stå upprätt utan kropp!

Jag saknar kroppen.

Robert

Fotord
0

Det jag ser som en möjlighet är att använda sig av vidvinkeln. Lägger man sig på marken med det lilla djuret i förgrunden och har det stora djuret i bakgrunden i lagom oskärpa. Perspektivet blir konstigt men det kan bli bra bild av det.

Faxlin
0

#6: Va? Kan de inte stå utan kropp? Trodde jag. hihi
Nej då. Allvarligt. Det ni ser är vad som gick att få med. Man såg faktiskt inte mer av fölet för kroppen täcktes av staketet.
Att låta min lilla pälsmask komma in till fölet för att få hela med var inte att tänka på. Det stackars fölet höll på att mista mulen ändå. Sekunden efter kortet togs flög illern mot fölet för att hugga. Riktigt rädd vart hon för det där stora djuret.

Fotord, ska testa det du sa. Kan vara ett häftigt sätt att ta kortet också.

Audiatur et altera pars

Anne
0

Så här kan man göra också. :)

Pia
0

Åh lilla gumman, hon gillar kattungarna också ser jag:) Supermys!!

Faxlin
0

ohh, så sött Anne. fast jag undrar om det är så smart med en häst.

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Om nu mötet mellan djuren går ut på att de ska bita varandra är det väl det man får dokumentera? Varför ljuga med bilden och lura i folk att det är ett trevligt och socialt djur du har?

FundersamFlört

Annes bild var ju en variant på mitt tema - få djuren lite mer i samma nivå. Om det nu var så jobbigt att få upp det lilla, så kan man ju få det stora att lägga sig ner?

Storleksskillnaden lär ju framgå ändå?

Robert
0

Det är en konst att dokumentera det som sker. I bilder som inte är arrangerade så har man tiden emot sig.

Hälsningar

Robert

Faxlin
0

#12: Det är ett trevligt och socialt djur jag har. Hon visste nog inte om att hästen också är det bara. ;-)
Det som visas på kortet är en iller som med hela kroppen visar att den är rädd och beredd att anfalla.
Och meningen är inte att de ska bita varandra. Meningen är att man ska få djuret att inse att de inte är farliga, och att påvisa den stora skillnaden.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Zack la sig platt och lyfte bara upp huvudet för att spana in de läskiga hästarna i hagen på andra sidan vägen.

Jag har haft kameran vid marken och utnyttjat den lilla slänt som är, för att få med både honom och närmaste hästen. Fick extra häst på köpet.

Såg nu att jag borde ha rätat upp bilden.

Robert
0

#15, festlig bild, men du har gjort svårt för dig då bilden har hög kontrast, illern är i solljus och har blivit överexponerad. Det som är i skugga är rätt exponerad. Tyvärr klarar inte en kamera av det omfånget så du måste välja.

Robert

[Theriss]
0

Det här är verkligen inte de bästa bilderna jag tagit, men tänkte visa dem ändå. Själv tycker jag ju att det är en fördel om djuren är i ganska samma storlek eller på ungefär samma nivå.

Den här är på min hund och en av mina möss. Den är oskarp och rätt dålig egentligen (och musen ser ju skräckslagen ut - fast det var han inte). Men själv tycker jag ändå den är rätt ok, på nåt vis, själva mötet liksom. Eller i alla fall hunden.. äh… =P

[Theriss]
0

Visserligen är inte Vanessa (hunden) så intresserad men hästen ville hälsa. Svårt när de är i olika storlekar, för att få med hela hästen blir allt så litet… och just här var ju staket, och solen och flugor och allt helt knas… =P

CarCar
0

En bild på en häst jag hade och stallkatten. Hästen älskar katterna och förföljer dem gärna om de kommer i närheten Glad

Roxanne
0

finfint Åsa :D

Martin
0

#19 Katten ser ju inte direkt ut att vantrivas heller :D

mvh Martin

nallebjörn
0

Eller så här =)

nallebjörn
0

Här brukar galten kolla brunster… något blev fel =)

RubHel
0

Min hund var väldigt intresserad av den stora hästen.
Bildkvaliten och så är skräp och jag stör mig på eltråden, men bilden är väldigt charmig =)

Veronica
0

Kan lägga in ett kort på min vovve som är helt galen i mina illervalpar =)

Amor vincit omnia