Slutaren!
Vad menas med slutare?
I en foto bok jag har står det ibland att man ska öppna slutaren under nån minut elr nått sånt…
Mvh Erica

Slutaren är den delen som öppnar och stänger sig för att släppa in ljus mot sensorn eller filmen. Den är öppen allt från 1 minut till 1/8000 sekund.
Hälsningar
Robert
Vad glad jag blir när jag märker att det finns unga människor som läser fotoböcker.
Jag trodde ett tag att det bara var jag…
…sen upptäckte jag att jag inte var ung längre.
#1 Är det nått jag ska ställa in eller kommer det automatiskt? :D
#2 Haha
Jag tycker det är så roligt att ta kort och jag vill ju bli så mycket bättre
Så då måste jag ju lära mig lite genom böcker också 
#1 Är det nått jag ska ställa in eller kommer det automatiskt? :D
#2 Haha
Jag tycker det är så roligt att ta kort och jag vill ju bli så mycket bättre
Så då måste jag ju lära mig lite genom böcker också 
Om du exempelvis har en systemkamera eller en kamera med lite inställningsmöjligheter så kan du ställa slutaren manuellt. Det man bör känna till är att "slutare" och "bländare" går hand i hand.
(om du redan vet det här så får du ursäkta)
Kameran mäter hur mycket ljus som faller på varje liten del av sensorn/filmen för att det ska bli en bild. Det finns en begränsning i hur mycket eller lite ljus den kan känna av. Blir det för lite ljus blir bilden mörk och blir det för mycket ljus så blir bilden alldeles vit.
Mängden ljus kan man styra genom att
- Öppna ett litet hål eller ett stort (bländaren)
- Öppna lång tid eller kort (slutaren)
Det finns flera kombinationer av dessa som kan ge en hyfsat exponerad bild men för att göra det enklare kan vi säga att det är bara EN kombination av tid och öppning som ger en helt korrekt bild. Det betyder att om man halverar tiden så måste man öka hålet som släpper in ljus till det dubbla och vice versa. Du kan tänka dig det som att du vill ha en PET-flaska fylld med regnvatten. Sätter du ut flaskan som den är med bara den lilla öppningen (liten bländare) så måste du låta den stå länge (lång exponeringstid). Sätter du däremot i en tratt i flaskan (större bländare) då kan du minska tiden den står ute i regnet.
De flesta något så när avancerade kameror har lite valmöjligheter för att göra livet enklare för dig som fotograf. Namnen varierar…
- Programautomatik - Kameran väljer slutare och bländare helt själv och till synes slumpmässigt.
- Slutarstyrd bländarautomatik - Du väljer hur länge du vill att kameran skall öppna slutaren och släppa in ljus och kameran väljer en bländare som passar till tiden.
- Bländarstyrd slutarautomatik - Du väljer en bländare som passar dig och kameran styr tiden som slutaren är öppen
- Manuell - Du styr allt och kan variera dig i oändlighet
Det sämsta valet är 1 eftersom det inte ger din någon kontroll alls.
Det näst sämsta valet är 2. Det är lättare att förstå tidsbegreppet när man är ny men det finns stora fällor. Antalet valbara tider är väldigt mycket större än antalet bländarsteg. Du kan ju välja att exponera från några minuter till 1/8000 sekund och det finns inget objektiv i världen som tillåter dig variera så mycket.
Det mest praktiska valet för de flesta situationer är nr 3. Du väljer en bländare och kameran hittar en tid som passar.
Det bästa valet om du har tid på dig och om du är något avancerad är 4. Det är inte idealiskt om du vill fotografera snabba lägen eftersom du hela tiden måste ställa om när du riktar kameran och det blir ett jäkla rattande.
maratoninlägg igen…
Lite minnesregler när jag ändå är igång.
Om du väljer att variera bländaren och låta kameran styra slutaren åt dig så…
1. Stor bländare (litet värde 1,4 1,8 2,8)
Detta ger dig så mycket ljus som objektivet tillåter in i kameran. Detta väljer du för att få så korta exponeringar som möjligt. Du "fryser" motivet eftersom saker inte hinner röra sig så mycket undertiden slutaren är öppen. Bra läge för sportfotografering!
Det är också det självklara alternativet när du tar porträttbilder eftersom området med skärpa är väldigt kort och bakgrunden blir läckert suddig.
2. Liten bländare(stort värde upp emot 22 osv)
Det ger dig mycket lite ljus in i kameran vilket betyder långa tider. Det ger väldigt långt skärpedjup och är bra när du tar landskapsbilder för att få skärpa både på din kompis OCH på bergen i bakgrunden. Här behöver du ofta stativ eftersom tiderna kan bli väldigt långa.
3. Mellanlägena 5,6 och 8 osv
Ibland vill man inte ha extremt kort skärpedjup eller väldigt långt skärpedjup. Ibland är lagom bäst och då är det här du ska vara. De flesta objektiv blir dessutom bättre och skarpare runt 5.6 eller 8.

- "Programautomatik - Kameran väljer slutare och bländare helt själv och till synes slumpmässigt."
Kameran känner av vilket objektiv du har på kameran och anpassar slutartiden utifrån vad som sitter på. Brigitte använder P-läget när hon fotograferar, och några utav de fotografer jag har intervjuat använder det som nödläge. Exempelvis kommer från en mörk plats till helt ljus, man hinner inte med att hitta en rätt inställning och sätter kameran i P-(anik)läget.
Hälsningar
Robert

#5, jag tycker det är lite fel att rangordna de olika automatikfunktionerna. Som sportfotograf arbetar du främst med tiden, som naturfotograf spelar tiden ingen större betydelse då kameran sitter på ett tungt stativ.
Det jag ville säga, man har olika mål med sin fotografering och det önskade slutresultatet styr val av funktion. Vidare styr också tillgång till tid också val av funktion.
Hälsningar
Robert
#7:
1. Vem är Brigitte?
2. Jag har också kört P(anik) läget i början men den tar inte ut svängarna direkt. Det går ju att ändra kombinationen av bländare slutare men det brukar ändra varje gång man stänger av kameran och man måste ratta. Låt oss säga att jag tar många porträtt under en dag. Då är det ju bättre att jag ställer bländaren på 2.8, och kör på det om inte solen är för stark. Jag tycker nästan att de små symbolerna är bättre än P-läget. De prioriterar ju lite olika inställningar för skärpedjupet. Enda nackdelen med det är att blixten poppar upp i tid och otid.
#8: Jag är ingen sportfotograf men jag tror jag hade ställt min kamera på full bländare eller i närheten av det ändå. Låt oss säga att du fotograferar en fotbollsmatch med en blandning av solsken och moln. Mitt syfte är att frysa rörelser. Rörelseoskärpa blir inte bra i tidningen. Om jag ställer exponeringstiden så den är kort och låter kameran välja bländare så fungerar det utmärkt medan solen är framme. Om nu solen helt plötsligt går i moln när man ska fotografera Zlatan som närmar sig mål. Då har jag ingen lust att få underexponerade bilder bara för att min kamera inte kan välja bländare 1.4 på mitt 2.8 objektiv.
Bara en tanke

Det var f*nimej den bästa förklaring jag någonsin läst, nu fattar ju tillochmed jag!
/Chrille
Tack så mycket :D Nu ska jag gå till skolan. Sen ska vi köpa en studsmatta så då kanske jag kan ta lite kort medans lillebror hoppar :D Och sen såklart i stallet :D
Ha en trevlig helg! /Erica
Instämmer med #5, mycket bra förklarat (även om jag lyckats reda ut det hyfsat redan innan). Men så här enkelt kan det vara när det är någon som har ett litet hum om pedagogik som förklarar. :D
mvh Martin