Vad tycker ni?
Jättefina bilder och jag gillar speciellt "blad framför sol".
Glöm bara inte bort att dokumentera vardagssaker också. Naturen kommer troligtvis att se ungefär likadan ut under din livstid, solnedgångar och bränningar vid stranden också. Däremot är det inte säkert att ditt kvarter ser likadant ut om 2 år. Hur är det med ditt hus eller din cykel. Jag rekommenderar ofta att man sitter ned och tänker på vad man skulle vilja ha i albumet när man är 95. Vitsippor i all ära men frågan är om man inte hellre vill kolla in sin gamla 10-växlade rosa Crescent då istället. ;-)
Anledningen till varför jag raljerar om det här så frenetiskt och har gjort det förut så folk nästan blivit arga är att jag själv inte fotograferade mycket när jag var ung. Jag har INGA bilder på väsentligheter som min ungdomskompis Mikael som dog av en överdos för 10 år sedan, min gamla fröken som var så snäll. Märgelhålet som jag lekte vid som också är borta nu…
#6 Håller absolut med dig - det är oerhört viktigt att dokumentera folk och saker i sin närhet - och inte bara "djur och natur" eller vad det nu månde vara.
mvh Martin

Hej Talismana. Det är fina bilder du har tagit. Jag är uppriktig och ärlig i allt jag säger, jag är väldigt kräsen utav mig så ta inte illa upp för det jag säger. Ta åt dig min kritik till dinna bilder, inte personligt. :-)
Bild #0 finns det ingenting man riktigt kan eller vill fokusera sig på. Både gräset och vinkeln är ganska tråkigt. :-)
Bild #1 är jättefin, men solen är svår att fotografera och jag tycker solens ljus mest är i vägen. Jag skulle ha gått fram en bit så man såg huset lite mer och sedan sänkt kameran en aning för att få en lägre vinkel. Fokusera på huset och ha solen mer i bakgrunden.
Bild #2 är samma som #0. :-)
Bild #3 är också väldigt fin, men jag skulle ha fotograferat den ifrån en lite mer intressantare vinkel och även försökt att inte få med bladen på sidorna.
Bild #4 gillar jag skarpt. Skulle dock inte villja ha med det stora trädet i bakgrunden lika mycket, men en aning. :-)
Bild #5 är den också en av favoriterna. Solens ljus är dock här också lite för mycket i vägen. Men jag älskar färgerna och bilden är någonting jag kan sitta länge och titta på. :-)
Hoppas du inte tar illa upp för det jag sa om alla dinna bilder här. Alla bilder är fina i sig, men jag tog upp det som jag skulle ha förbättrat eller gjort. :-)
Många vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Talismana, kul att du tar ut svängarna när du fotograferar och vågar prova nya vinklar. Akta ögonen när du fotograferar mot solen. Du skulle nästan kunna vänta på att solen går ned ytterligare, då får du ett bättre ljus.
Fortsätt bara och prova dig fram, och var inte rädd att lägga ut dina verk här. Jag skulle föredra om du la upp c:a tre bilder per tillfälle. Du hinner vi ge dig mer tid till dina bilder vilket dom förtjänar.
Hälsningar
Robert