Låta göra riktigt stora bilder
Jag har förstått att man på typ Arkitektkopia och liknande ställen kan lämna in fotografier och få de uppförstorade rejält på något som liknar en pannå, för att sedan sätta upp på väggen som konst. Vad behöver jag tänka på när jag väljer fotografi för en sån sak och när jag redigerar bilden?
- Upplösning
- Betraktningsavstånd
- Krav&behov
Skall ett foto täcka en hel vägg krävs det något extra av den om man skall studera noggrant. Jag föreslår att du slår en signal till företaget som tillhandahåller tjänsten och frågar vad de har för rekommendationer. Har du för låg Upplösning kommer du ju att se individuella pixlar stora som tändsticksaskar och det är inte så vackert från 2 meter men kanske fungerar om du står 20 meter bort.
Ah nä, kanske ska det inte täcka en hel vägg… men kanske 110 x 110 cm eller nåt sånt? Och det är ju det där pixelproblemet jag vill åt - att det ser bra ut på kansk 1 eller 2 meters håll :)
#3 och 4 - wow vad häftigt! Vi som funderar på att göra om toaletten - funkar sånt kakel tro? Och bilder som tapet. Men då kan man ju inte ha några möbler framför… Definitivt värt att fundera på - tack!

Alternativt kan du fotografera analogt med positiv (dia) film istället för digitalt då de bilderna kan förstoras mycket mer och med bättre kvalitet.

Min brors fru gjorde en uppförstoring 70x100 cm från en 6 miljoner pixlar bild, och det blev hur bra som helst. Svårt att se några korn i bilden.
Hälsningar
Robert

Vi har stor-städat i vardagsrummet igår och märkte att det började eka som om man stod mellan två bergs-väggar. Problemet är ju att vi inte har några tavlor på väggarna. Vi funderade därför på att göra en förstoring på en bild jag ska ta på hela familjen. Bilden ska vara ca: 120x bred och 100x längd. Finns det någon som är billigare på förstoringar än crimson som tar 444:- för en sådan förstoring?
Är det också någon som vet en hemsida som säljer billiga ramar i alla storlekar?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Åh, jag skulle vilja låta förstora upp denna bilden till nått i storlek runt 50x100cm (affisch storlek ungefär).
Tror ni att det skulle fungera ?
Svårt att se kanske…hur ser man hur mycket pixlar bilden innehåller (jag är helt borta när det kommer till sådana här tekninska saker) ??
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det där blir jättebra CBA, förstora upp du. Gå till Image och välj Image Size. Där kan du kontrollera bildens storlek.
Robert