Photoshopa bort tråden
Gillar dessa två bilder väldigt mycket, förutom EN sak (eller kanske två)… Stängseltråden gick inte att undvika om jag ville fota från den vinkeln, så jag tänkte att det går ju att fixa i photoshop. Men hur gör jag det snyggt? Finns det bara klonstämpeln till det? Har precis installerat Photoshop så har inte testat att se om jag lyckas göra det snyggt.. men jag ser framför mig hur det blir ett suddigt steck där tråden är…
Först och främst måste jag berömma dig för din bild. Härlig vinkel och skönt ljus i bilden. Den enda tråden är lätt att ta bort och jpegkomprimeringen har inte skadat för mycket.
Klonstämpeln är A och O i det här fallet. Det gäller dock att kunna hantera den på rätt sätt. Klonstämpeln kopierar från ett ställe i bilden till ett annat och det kan bli väldigt fel om man inte är försiktig. Jag rekommenderar att du väljer en pensel med minimal hårdhet (den tonar ut mot kanterna) sedan skall du ställa ned flödet på penseln ganska mycket. Jag använder mig av en tryckkänslig ritplatta och har ställt den till 32%. Detta betyder att jag får maximalt 32% flöde när jag trycker rejält hårt. Använder man musen som bara ger "på-och-av" så rekommenderar jag mellan 5 och 20%.
Jag brukar koncentrera mig på att hitta korsande linjer i bilden jag arbetar med och utgå därifrån. I fallet med din häst så finns det en hel del. Manen, halsen, lodräta blänk i pälsen och virvlar. Här brukar jag välja klonursprung (alt-klick) exempelvis mitt i en ljusstrimma en bit upp eller ned. Sedan ställer jag mig över tråden där jag förväntar mig att mitten av ljusstrimman bör vara och börjar måla från centrum och utåt. När detta är klart brukar jag måla i emellan dessa punkter. I och med att du använder dig av så lågt flöde så kan man använda klonstämpelen som en pensel och kombinera från flera olika områden för att få rätt ljus. I fallet med hästen så har den ett problemområde precis fram på bogen där tråden delar av ett ljust och ett mörkt område. Här målade jag över linjen med den mörka delen först och sedan tog jag och "målade tillbaka" från den ljusa övre delen.
Himlen fixar man lättas med "healing brush" vilken är ungefär som klonstämpeln men den ändrar färg på det klonade området utifrån omgivande pixlar. Detta gör att kloningen blir osynlig på jämna övergångar såsom himlen brukar vara. Ett problem blir det dock när man närmar sig olikfärgade områden såsom manen. Går man för nära så kommer himlen att bli brunfärgad precis vid manen.
SLUTLIGEN. Zooma ut och titta över helheten. Har du klonat för tight in på linjen så kan man fortfarande se var man arbetat. Då får man klona igen och försöka bryta upp mönstret genom långa slingor av kloning som korsar det klonade området. Ungefär som en militär försöker bryta upp strukturen av sitt ansikte med camouflagemålade svarta sneda/korsande linjer.

Fin bild theriss å snyggt gjort fotord jag har för mig att jag laddade hem någon plugin som just skulle ta bort linjer i bilden men kan inte hitta den men om jag hittar så hojtar jag till eller kanske någon annan som har laddat hem den ?
mvh/bjorsa
#2 det där begrep jag inte ett dugg av tyvärr. Vilket bra jobb du gjorde med bilden.
#4:
1. Synd.
2. Tack.
:-D

Ett hett tips är att använda kopiera bakgrunden och använd ett nytt lager för kloningen. Spara alltid originalet såsom original, dvs när du gör en förändring i bild så spara den i ett annat namn.
Fotord, tack för ditt bidrag!
#4, ge kommentaren tid och läs igenom den några ggr. Många bra tips du fick där.
Hälsningar
Robert