Photoshop

Det var väl inget fel på dom…jag gillade #1 ordentligt.
Vad heter filtret du använde ??
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Övning ger färdighet Luna. Lek med inställningarna, sätt värden till max och ändra lite överallt så hittar du snart en metod som fungerar för att få bilderna se ut som du vill. Det finns även en massa guider på internet, men jag tycker inte man lär sig så mycket från dem. Det mesta man lär sig från dem glöms bort efter en natt-sömn. Lek istället, det är den bästa inlärnings-metoden. :-)
Jag blir nog vaken inatt så jag har tid att skriva lite enkla basic-guider åt dig. Jag postar dom i forumet här på foto.ifokus. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#4 :-) Framtidens blindhundar??
#6 Snyggt.
- Omvandla bilden till svartvit med desaturate eller blanda kanaler.
- Öppna "nivåer" och dra in pilarna från höger och vänster så det blir lite kontrast i bilden.
- Duplicera det svartvita lagret och invertera det med ctrl-i
- Välj blandningsläge "linear-dodge" (bilden ska bli helt vit)
- Välj filter/oskärpa/gaussisk oskärpa. Dra i reglaget från 0 tills det börjar framträda något.
Slutligen har jag lagt på en vinjettering mot vitt genom att
- Använda det runda markeringsverktyget och gjort en oval som nästan når ända ut i kanterna
- Gå över i snabbmaskläge genom att klicka på Q
- Lägga på gaussisk oskärpa igen så den röda övergången ser lagom mjuk ut.
- Gå ut ifrån snabbmaskläge genom att trycka Q igen.
- Invertera markeringen med shift-ctrl-i
- lägga på ett justeringslager med nivåer. Jag tror det är shift-ctrl-L
- dra någon av ytterspakarna mot mitten. Kommer inte ihåg om det är höger eller vänster. Den ena ger ljus vinjettering och den andra mörk.
SLUT! Nu har du en tuff effekt som du kan njuta av och känna dig stolt över att inte ha använt dig av filterfunktionerna… ;-)
Jag märker nu att jag har växlat mellan de svenska menynamnen and the english ones. I hope att ni will not ha problem with det.
Jag sitter not at home för the moment. 
#7 Var-var-var? På mitt vik behöver jag kunna mer photoshop än jag kan idag ohc jag sitter här med en jättetjock bok från adobe. Men jag behöver konkreta tips och övningar och göra och göra om och göra fel och allt det där.
- Moderskeppet - Hemsidan
- Kamera&Bild - Tidningen (pappersvarianten)

Tack för tipset till mig Fotord. Det värmer när nån tipsar till mig.
Och, ja, där finns Photoshop för den som vill lära sig mycket.
#14 tack för tipsen!

#16, du hade någara riktigt bra tips i förra numret av Kamera o Bild.
Hälsningar
Robert