Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1436 ggr
ElinH
0

Fota utan AF-S/HSM

Jag har nu läst på en del olika ställen men vill vara helt säker, går det att fota om jag "sätter dit" ett objektiv utan AF-S eller HSM på en Nikon D40x?

Och i så fall, hur gör man, är det mycket svårt att fota utan autofokus? Tar det längre tid för kameran att "ta kortet" (ursäkta mina hemska beskrivningar).

Jag funderar eftersom jag antagligen kommer att köpa en D40x och skulle då vilja ha ett 50mm 1,8 som inte finns med AF-S eller HSM..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Martin
0

Det tar (mig veterligen) inte längre tid för kameran att ta kortet bara för att du har ett sådant objektiv.

Däremot, tar det ju längre tid på så sätt att du manuellt måste ställa fokus, och det gör autofokus oftast snabbare än man gör manuellt.

Skall tillägga att jag inte kan så mycket om nikonobjektiv, så gällande objektivet har jag utgått från det du skrivit att du inte har autofokus på det.

mvh Martin

Krissefoto
0

Eftersom Nikon D40 saknar focusmotor i kamerahuset så kan ett objektiv utan AF motor bara focuseras manuelt. Tycker du det är svårt att få till focusen bra, så tycker jag du ska köpa ett objektiv men inbyggd AF, HSM och AF-S är samma sak fast från olika tillverkare, ultraljudsmotor till focuseringen. men ett vanligt AF objektiv funkar bra det oxå.

ElinH
0

#2 så ett AF objektiv funkar lika bra som ett AF-s eller är det ett mellanting mellan AF-S och inget alls?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jjohhan
0

AF-S är dom enda som fokuserar automatiskt med D40x.

Det tar inte längre tid för kameran att "ta" kortet men som marnyman sa så tar det ju längre tid att fokusera manuellt.

Det kan vara lite svårt att fokusera snabbt manuellt men man har hjälp av fokusidikeringen. 

HSM är Sigmas beteckning för inbyggd autofokusmotor.

Johan