Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2504 ggr
Miidaz
0

Fota raketer i nyår? :)

Hej! Jo jag undrar, om man vill "frysa" raketen.. Vilka inställningar är bäst då? På ett ungefär? :) Jag vill inte köra på "fyverkeri"-inställningen, den har för lång slutare så det blir bara massa kludd (enligt mig då. ^^)

iboat
0

Har aldrig testat att plåta fyverkerier, men jag har svårt att tro att det kan bli bra utan lång slutartid. Alla knallar exploderar ju inte samtidigt och utan ljusspår ser det nog ganska torftigt ut. Dessutom är det säkert för lite ljus för att kunna ha en kort slutartid.

Tänkte göra ett experiment i år. Här i Helsingborg arrangerar staden ett ganska maffigt fyrverkeri och jag tänkte ha kameran på stativ i samma position hela tiden och "samla" en massa olika fyrverkerier för att sedan lägga ihop dem i Photoshop. Kan bli riktigt effektfullt. 

Någon som kan mer om fyrverkerifoto?

Martin
0

I år blir det nyår utan fyrverkerier för min del.

Men jag har fotograferat lite innan. Långa slutartider, allt från 1½ sekund och uppåt har jag experimenterat med.

Lite andra trådar från forumet som handlar om just fyrverkerier:

mvh Martin

Anna
0

Jag brukar köra med slutartiden på bulb och använda stativ. Funkade toppen förra året och det var första gången jag fotade fyrverkerier.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Krissefoto
0

#3 om man kör bulbläge så kom ihåg att täcka linsen med nått svart mellan fyrverkerierna så kan man selektivt välja ut bara dom stora och fina raketerna.

cykelpump
0

Jag körde på blixt förra året, då vart d inge suddigt utan klara fina färger :)

iboat
0

I så fall var det absolut bergsäkert inte blixtens förtjänst.

cykelpump
0

oki, för bilderna blev ju typ alltså. Fyrverkeriet(eller hur det nu stavas) blev ju färglat och blixten gör väll att den fryser så att den inte blir suddigt?

Krissefoto
0

Fota utan blixt! blixten hjälper inte ett dugg på dom avstånden, sen kan man inte frysa ljus med ett starakre ljus, det strider mot naturlagarna. Därimot sänker säkert din kamera slutartiden automatiskt om du kör i autoläge och med blixt, där av dom skarpare bilderna.

Staffan71
0

Stativ är a och o sen kör man med bulb och en bländare på f/11. sen handlar det bara om timning och lite tur.

Martin
0

#4 Kan du vidareutveckla det där? Förstod inte riktigt hur du menade med att välja ut fyrverkerierna?

mvh Martin

Krissefoto
0

#10 om du sätter kameran i bulbläge så att slutaren står öppen kan du dölja linsen med nått svart som inte släpper in ljus tex en svart pappskiva. på så sätt kan du få med alla fina raketer i samma bild. Du håller bara för linsen för dom mindre raketerna. oftast så annvännds rörbomber istället för raketer så det brukar höras på knallen när dom skjuts upp om det är stora eller inte.

Martin
0

#11 Tack. Då är jag med!

mvh Martin

Johannna
0

Vad är bulb för något?

Stina_G
0

Har prøvd på finne bulb-instillingen på kameraet mitt, men fant det ikke :/  Har et Canon EOS 400D. Noen som kan si meg hvor jeg finner den instillingen? Har sett i manualen, men det hjalp ikke stort…

Mvh Stina:)

MB300E
0

Nu har jag inte en canon men vad jag läste mig till med hjälp av google så sätter du kameran i läge M sedan vrider du den främre ratten för exponeringstiden till vänster till du har bulb :)