Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 710 ggr
Yeahsussu
0

Canon blixtar

Tjenare. Jag är smått intresserad av att skaffa en bättre blixt till min kamera. Har kollat på Canon 430EX och 580EX II. Jag vill kunna placera blixten på t.ex. ett bord när jag fotar produktbilder och trigga den därifrån. Vad är för och nackdelarna med dessa två? Nån som har erfarenhet?

mvh Susanna H

Krissefoto
0

Jag tar ditt inlägg som att du redan har en externblixt men vill ha nått bättre? om du i huvudsak vill ha den till produktbilder så tycker jag du ska sattsa på en eller två studioblixtar. Och då kommer du säkert undan billigare oxå=)

/Christian

Robert
0

#0, jag skulle gå på 580EX II till att börja med, nästa blixt kanske skulle vara en 430EX alt en billigare. 

#1, svårare att packa ned studioblixtar i en ryggsäck.

Hälsningar

Robert

Krissefoto
0

Självklart är vanliga blixtsko blixtar bättre om man ska ha med sig dom men till produktbilder hemma förstår jag inte vad dom ska ner i en ryggsäck att göra;) därför jag frågade om dom skulle annvänds hemma till produktbilder=) om hon redan hade en kamerabilxt

Robert
0

#3, det går ju och ta produktbilder med en helt vanlig IKEA lampa :)

Hälsningar

Robert

pellepiano
0

En Canon 580 EX II kostar ca 4800:-

Alternativ är tex Nissin i622 med inbyggd slavfunktion ( för IR sändare tex ). Man får 4 Nissin för det priset ( 1190:- styck )

Eller 2 st Sigma EX 500 Super DG ( ca 2300:- styck )

Eller 4 studioblixtar med paraplyer och stativ.( 110ws st ) (Litepaketen från kaffebrus , 1995:- styck).

Yeahsussu
0

#1, nä jag har ingen extern blixt överhuvudtaget Generad. Har bara haft en gammal som inte fungerar mera. Jag har oftast använt naturligt ljus eller olika sorters lampor, men känner att jag vill ha nåt vettigare :o) 580EX II verkar ruskigt bra, men den är kanske lite väl dyr. 430EX verkar riktigt bra den också, ganska nyfiken på den. Jag kommer också att ta med mig blixten lite hit och dit när jag fotograferar, så studioblixtar är inte direkt aktuella för mig - ännu :o)

Krissefoto
0

#4 det har du rätt i Robert=) fotat några modeller med Julas bygglampor:) men är ju lite lättare att få det mer exakt med en riktig blixt. Missuppfattade Yeahsussu om blixten, självklart är det bättre med en vanlig blixt om du tänkter ha med den ibland. finns ju tillbehör så du kan montera tex paraplyer och softboxar på dom oxå.

Robert
0

Nu har jag ingen lust att dela med mig av alla mina erfarenheter men du finner ett och annat intressant på min blogg, bla om hur man kan även använda begagnade blixtar för ett par hundra kronor (20-30€) i sin blixtfotografering.

I on location bruk så är småblixtar helt otroliga, man kan packa ned hur mycket som helst i en liten väska vilket innebär att man kan bli av med hur mycket som helst i ett handslag om tjuven är framme. Har man ett försäkringsbolag som Nordea Skadeförsäkringar som medvetet bedrar sina nya försäkringstagare så kan man räkna med att vara rätt lottlös i ett evt ersättningsanspråk. Om du förstår so to speak…

Det går att ta vilken småblixt som helst till nästa nivå bara man kan tygla dessa små kraftfulla verktyg.

Hälsningar

Robert