Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 336 ggr
Gertb
0

Stämmer det?

Läste lite i reklamen om Nikons nya D300. " D300 ska tåla minst 150 000 exponeringar vilket är mycket bra!" Är det verkligen bra!!, kameran kostar runt 15-16000 kr! Om man antar att man tex tycker om sport så tror jag (som amatör) att ca:500-1000 bilder per match (med sekvenstagningar) är ganska normalt. Detta skulle ju innebära att för en yrkesfotograf skulle kameran vara förbrukad efter mimdre än ett halvår om man har uppdrag varje dag.

Själv har jag en Nikon D80 och jag har inte sett några siffror på hur många exponeringar den tål. Någon som vet?? Om man kalkylerar prismässigt borde den tåla minst 75 000 exponeringar och detta i sin tur att om man är en flitig fotograf så är kameran förbrukad efter några månader. Jag vet inte om detta resonemang stämmer (hoppas det inte).

Vore kul att veta av någon med erfarenhet hur många exponeringar en kamera tål ?

MB300E
0

dom kan tåla mer än så. vad sifrorna visar är hur många exponeringar dom är testad för så i alla fall det klarar dom men det säger inte att dom inte klarar flera.