Manuell Fokusering?
Hur fokuserar man manuellt med systemkamera? Har försökt och försökt, men får det inte att gå. hur gör man?, är det någon speciell knapp man trycker på?
Tacksam för svar. :)

Brukat vara en knapp på objektivet.
Såg att du har en D40 och där verkar det vara som pelle säger en knapp som du väljer mellan A och M läge på objektivet. Vissa andra har annars den på kamera huset. Focusringen sitter längst fram på objektivet sedan när du ställt om till M läge.
Det är en knapp på vänstra sidan på objektivet där man ändrar :)

Att det är en knapp som växlar mellan A och M visste jag direkt. Men visste inte förrns innan hur man fokuserar med M-läget. Kom dock på lite senare när jag satt och fotade att man vrider på ringen längst fram. ^^
Tack iaf för svaren. :)
Om man har en D40 och "sätter dit" (ursäkta beskrivningen xD) ett objektiv utan autofokus, vad händer då? Går det ens att fota?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#5 - man får väl fokusera manuellt. :)
#5 Ja visst borde det bli så? Fast en jag känner sa att det inte går alls, kameran hittar tydligen inget fokus över huvudtaget.. någon som vet eller har provat?
/ ElinH

#7 - så trodde jag att det var först: innan jag hittade själva funktionen. Man vrider längst fram på objektets "trut", för att då själv hitta rätta skärpan.

#4 #8 Tack!! Nu vet ju jag också hur jag ska göra! :-D
Smart :) jag försökte prova fokuserna manuellt men det gick åt skogen. Nu vet jag hur jag hittar skärpan :)
#8 ahaa, så man kan alltså använda objektiv utan AF-s eller HSM på en D40 i alla fall? Blir det hemskt mycket svårare att hitta fokus då?
/ ElinH

#9 - varsågod! :D
#11 - ja det kan man. nej, det blir inte svårare, bara lite mer utmaning. :)