Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 271 ggr
CBA
0

Att spara från PS

Jag har gjort som ett "pop art" montage i PS och har sparat det men det  blev sparat precis så som presentationen ser ut när man fixar med den.

Om jag nu vill ha det sparat så bara själva montaget kommer upp och inte hela PS sidan hur gör jag då ??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fotord
0

Jag är inte riktigt säker på hur du menar. Om du sparar i photoshops eget format så kommer du att få med alla lager. Det är bra om du vill fortsätta jobba med det.

Om du däremot bara vill ha en fil med alla lager sammanslagna (platt fil). Kan du gå upp i menyn och välja "lägg samman synliga". Ett annat alternativ är att du markerar alla lager genom att shiftklicka på dem och sedan välja ctrl-e. Sen kan du spara i jpeg och få en platt fil.

Har du använt dig av större yta än vad som skall skrivas ut så kan du markera det område som du vill behålla med markeringsverktyget och välja "beskär" (crop) och sedan spara i jpeg.

CBA
0

Jag och datorer alltså :o/

Jag min spån glömde att FÖRST gjorde jag i ordning bilderna i PS och sparade dom enskillt där SEN gick jag in på PP och öppnade bilderna och la in dom alla fyra på ett och samma "papper" och det är DEN presentationen som har blivit sparad precis som den är.

När jag sparade så blev det sparat så att man kan om man vill gå in och fortsätta och fixa med montaget…precis som du sa.

Men det jag vill är att få det färdiga arbetet sparat som en ensam bild….dvs så som när jag har laddat in foton från min kamera till datorn så lägger jag bilderna i en mapp och dubbelklickar jag på en bild i mappens lista så kommer den upp aningens förstorad på en egen sida och via pilar nere till vänster kan jag bläddra fram och tillbaks bland bilderna i mappen (tjo det blev långt *ler*)

Jag lägger in här hur det ser ut nu så kanske du förstår lite vad jag gjort :o)

CBA
0

ÄHHH jag fattar inget…det kom ju upp som ett bildspel ????

Det jag vill är att kunna föra över montaget till minneskortet igen så jag kan ta det till fotohandeln och lämna in det för framkallning och förstorning =o/

Som sagt…hopplös på detta !

Fotord
0

Om jag förstår det rätt så vill du ha flera foton på en och samma bild som du sedan framkallar på papper, stämmer det?
(Jag ser nu på din pp fil)

Du har gått lite över ån efter vatten och lämnat ett väldigt bra program för just den här typen av saker och exporterat till ett annat inte fullt lika bra.

Har  du kvar de individuella filerna så är det inte några problem alls.

1. Öppna en av bildfilerna
  2. Välj ändra storlek på arbetsyta i menyerna och sätt det till dubbelt så brett och dubbelt så långt
  3. klicka på bilden med ctrl intryckt och dra den till en hörna.
  4. öppna en av de andra bilderna och välj markera allt (ctrl-a)
  5. kopiera ctrl-c
  6. Gå över till den första filen igen och klistra in ctrl-v
  7. Nu har du fått två olika lager som du kan ändra plats på som du själv vill. Se bara till att du har lagerhanteraren öppen så du kan välja. För att positionera om ett lager så är det bara att trycka ctrl samtidigt som du klickar på bilden. Då kan du dra den dit du vill.
  8. Upprepa för alla bilder och spara som jpeg med ett annat namn än den första filen.  

Maila mig om det går snett så kanske jag kan hjälpa dig ikväll istället.

CBA
0

Du har förstått rätt….jag vill ha en förstoring på montaget precis så som det ser ut i det jag lyckats få ihop i PP….fyra separata bilder liggandes på samma papper :o)

Tur är så har jag sparat de separata bilderna så jag ska göra ett försök och se hur det går *hmmm*

Tack för hjälpen så länge och s-k-i-t-e-r det sig hojtar jag till igen :o)

CBA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK…jag har lyckats…iaf vad det ser ut som, jag följde dina instruktioner till en viss del och hittade resten efter hand :o)

Så här blev det….