Paus i PS
Jag sitter en del och jobbar i photoshop och ibland är det skönt att göra något helt annorlunda för att bryta tristessen. Ibland smyger jag in här och försöker klona bort en stängseltråd från en hästbild och ibland spånar jag på bidrag till sajjten worth1000.com som jag aldrig skickar in.
För tillfället retuscherar/renoverar jag gamla fotografier som min fru skall göra en bok av och ge till sin mor. Det blir mycket scannande och jobbande med strukturerat papper, åldrade gula kopior eller ljusskadade negativ. Alla trix jag kan för att göra det så naturtroget som möjligt. Hur som helst skall jag ha med en bild på mig själv i boken också. Jag valde att gå motsatt väg. Jag tog ett knivskarpt, digitalt foto på mig själv och kastade sedan på alla fotografiska farsoter jag kunde komma på för tillfället.
Här är resultatet…

Fräckt tycker jag.
Kul med lite orginella bilder.
Mycket kul bild/foto-idé! Som ´Kerstin säger… kul med det oväntade!
mvh Martin
Snygg bild, hehe… Gillar speciellt kaffefläcken, hur har du gjort den? :)
Recept på kaffefläck
- Öppna ett helt nytt lager så du inte pillar i grundlagret
- Gör en ring med cirkelmarkeringsverktyget
- Gå in i menyn för markeringar och välj alternativet "border" eller liknande (kommer inte ihåg på rak arm). 30 pixlar kanske är ok.
- Välj en lagom ljusbrun färg och måla nästan hela ringen med den.
- Välj en mörkbrun färg och måla lite mindre i mitten av ringen på vissa ställen och hela på andra
- Slopa markeringen med ctrl-d
- måla lite brunt utanför markeringen också.
- Välj smudgetool och kör med det tills du tycker det ser kul ut.
- Jag testade ett verktyg som hette liquify också. Grundgrejen är att leka fram.
- Slutligen sänkte jag genomskinligheten några procent för "kaffelagret" för att det skulle skina igenom lite och se mindre målat ut.
Tackar så mycket, det ska testas nån dag :)

Härligt, bra jobbat. Kanske lite mer gryn i bilden och mer gulnat?
Kan man inte bara kladda på med lite kaffe på en oh-film (alt. fota filmen), sedan skanna in och lägga det som ett nytt lager?
Hälsningar
Robert
Det går nog utmärkt. Det kräver dock ganska definerade områden så man kan frilägga sedan. Man kan nog scanna in ett kaffeskadat A4 också men eftersom jag anser att det är stor skymf emot kaffeguden Zoegevalia att spilla de ädla dropparna på det viset så gjorde jag det digitalt. :-)