Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2435 ggr
ciss
0

D40, exponeringar

Har lite frågor om exponeringar som jag hoppas få svar på. En exponering är en bild, om jag förstått det rätt?

Har läst lite i olika trådar där det står att den och den kameran håller för så och så mycket exponeringar.

Vad är det som gör att en kamera håller för ett visst antal exponeringar? Hur vet man hur många exponeringar en kamera har gjort/tagit? Hur många exponeringar håller en Nikon D40 för? Och vad händer när man tagit såpass många exponeringar som kameran håller för?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Niklas
0

I många kameror finns en så kallad slutare. Det är en grej som har ungefär samma uppgift sm en rullgardin. Den öppnas och stängs för att släppa in ljus till filmen/sensorn.

Eftersom slutaren öppnar och stänger fysiskt slits den lite varje gång den gör det. Inte mycket, men i alla fall något. Efter kanske 50000 eller 100000 gånger kan det bli så mycket slitage att den inte sluter ordentligt längre. Det kan läcka in ljus när det inte ska till exempel.

Förhoppningsvis kan du läsa på tillverkarens hemsida hur många exponeringar slutaren i en viss kamera är testad för. Om jag minns rätt ska Canon EOS 350D klara 50000 gånger och EOS 5D 100000.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ElinSvensson
0

Finns det på något sätt man kan kolla hur många exponeringar man har tagit ?

Emelie-G
0

#2 Ladda ner programet Opanda Exif, öppna din senaste tagna bild där, och bläddra ner till "Total Number of Shutter Releases for Camera".

ElinSvensson
0

#3 Okej, tack =) hur laddar man hem det programmet ? :)

Emelie-G
0

#4 Googla efter det, och tryck på första träffen.

ciss
0

#1: Så den öppnas/stängs för varje bild eller för varje gång man håller in avtryckaren? Eller?

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Tack för svaren!

www.frihetenskaniner.se

Niklas
0

#6: Varje gång du tar en bild.

Vänliga hälsningar

Niklas

Lizzan
0

Bra att veta :) ska hämta min D40 imorn, måste läsa manualen…

ciss
0

Upprepar en fråga i 0:  Och vad händer när man tagit såpass många exponeringar som kameran håller för?

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

"Spegeln" kan gå sönder. Tror jag.

Niklas
0

#10: Om det är slutaren som slits ut så börjar den kanske kärva eller släppa in ljus när den inte ska. Det går att byta ut dem, men det lönar sig förmodligen inte på billiga kameror.

Vänliga hälsningar

Niklas

jojjehanna
0

#3 har dock aldrig fått det att fungera på mina Canonkameror, kan inte se antalet exponeringar.

Lininaa
0

#13 Tror inte att det programmet ska fungera för Canon..

Emelie-G
0

#13 Jag har för mig att andra med Canon heller inte kan se antalet exponeringar, knepigt.

Isak
0

Vad jag vet så får man skicka in kameran till Canon Service för att få veta antalet exponeringar. Har man däremot en Canon ur 1D-serien så ska man kunna se det själv.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

jojjehanna
0

#16 ok, det är nog inte värt det då.