Bra bilder utan blixt?
Hej!
Jag har en canon eos 350D och jag är väldigt nöjd med den. Men nu skulle jag vilja ha lite råd hur jag kan få bra bilder utan blixt? har nämligen inte riktigt fått till någon sådan än.
Jag skulle helst vilja få reda på hur jag kan få bra bilder på t.ex en vattendroppe? Så att det blir "caught in the moment" eller vad man ska säga.. och kanske rörliga bilder, går det att få till dem utan blixt också?
Hoppas på lite hjälp.
Gabbi.
Ofta brukar problemet vara det omvända, att man vill ha hjälp att få bra bilder med blixt. Det är inte alltid så enkelt. :-)
Är det mörkt får du öka ISO-talet till dess att du kan ta bilden utan blixt. Tänk dock på att bilderna blir grynigare då.
För att fotografera vattendroppar i luften behöver du har mycket kort slutartid, vilket också betyder att du behöver mycket ljus eller höga ISO-tal.
Vänliga hälsningar
Niklas
Om vi börjar från början - vad blir det för fle på dina bilder utan blixt? Oskärpa, mörka? Ställ upp ISO-talet om du tar å frihand, men det bästa är stativ, längre exponeringstid och lågt ISO. Men naturligtvis beror det på motivet hur du ska gå tillväga. Ett rörligt motiv är det första varianten med högt ISO-tal som gäller.
Det andra föreslår jag att du tar bilder med kameran i serietagningsläge - men vill du fånga en droppe i flykten, var beredd på att få experimentera en hel del.
Robert har skrivit en bra artikel om hur man kan ta kort på droppar, men då ska man använda blixt :)
Roberts artikel heter Blixt - Frysa en vattendroppe, kan tyvärr inte länka, men sök efter den :)

#3 Jag kan inte hitta artikeln?

Förlåt, jag hittade den! :-)
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=63571cd0-4667-4993-a331-1069717d67ce
Ställ in kameran på hög känslighet,och kanske hög EV eller ISO.