Nikon D40 hjälp?
Hej!
Idag har jag fått en Nikon D40 i julklapp!
Men man måste kolla i "hålet" när man fotograferar, då det är svart i rutan. Hur gör man för att bilden ska visas i rutan?
Tack på förhand!
//Amanda
Om du vill fota genom att använda rutan som sökare har du fått fel kamera. Det går inte.
Du skulle då ha köpt en Olympus eller en mycket dyrare Nikon.
Rutan är till för att du skall kunna utvärdera bilden efter det den är tagen.
mvh/gurin

#1 Jaså! Tack för ditt svar! ;)
Men du har fått en mycket bra kamera som om du tränar lite kommet att ge dig många bra bilder. Själv har jag inte Nikon så jag är inte rätt man att fråga om hur du skall göra med just den kameran.
Men övning ger färdighet och att fota med en dslr är en färdighet som kräver mycket övning.
Själv har jag idag fått svärfars två gamla OM-linser. Jag måste nu köpa en adapter så att jag kan pröva dem på mina digitalkameror. Skall bli mycket spännande och se om jag klarar av att använda dem då de är helt manuella.
mvh/gurin
hålet och rutan :))
Har beställt min Nikon D40, kommer bli mycket stor omställnign för mig att fota genom rutan.
#5 Håller med dig, jag använder den aldrig när jag fotar med min kompaktkamera, när jag köper en d40x kommer det bli väldigt konstigt xD
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Haha, jo precis :) kommer typ att mosa min näsa mot displayen när jag ska fota (A)
#7 Hahaha ;) Flottfläckar på displayen here we come XD
/ ElinH
Något att tänka på när ni köper kamerahus är ergonomin. En Olympus E330 ser till exempel lite lustig ut, men den som använder höger öga i sökaren kommer inte i närheten av skärmen med näsan.
mvh/gurin
Smart :)

JAg tycker dock det är lättare att kolla i sökaren, än på displayen ;)
Men det är lite jobbigt kan bara blunda med det ena ögat, och då blir vänster öppet och högra stängd, har inte lärt mig åt andra håller :')
Lizzan och Manet (orkar inte skriva inläggs nummer), man vänjer sig FORT! Så tänkte jag också i början, att det skulle bli svårt osv. Efter någon timme kändes det som om jag aldrig gjort annat. Nu känns det kostigt att titta på displayen på t.ex. kompakter.
#12 Jag tror dig inte. XD
/ ElinH
Hehe, "hålet och rutan" :P Snarare Sökaren och displayen, eller hur? (;
#14 Haha, tänkte inte ens på det xD Här är vi proffsiga ;)
/ ElinH
Lininaa: Jo, antagligen :) har nyss köpt min kamera och ska ut och fota så fort batteriet har laddat klart :)
#15 åhhh, du får skriva och berätta när du testat den :D
/ ElinH

man vänjer sig jätte fort att titta i de lilla hålet =)
Efter ett tag har man rätt bra hålvana ;) Haha Nej men sen känns det bara konstigt att kolla på displayen.
Ni har rätt! jag vande mig jättefort att titta genom sökaren :)

Jag med. Har alltid använt displayen förrut & kändes först konstigt att använda sökaren men nu känns det som om jag aldrig gjort annat :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Vad är era intryck av kameran då?
/ ElinH
Snabb, bra känsla :)

#22: Snabb, lätt att använda, roliga funktioner, intressant kamera & bra helhetskänsla :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag har ända till nu använt mig av displayen på min kompakta. Jag köpte min Nikon D40 idag, och det känns som att jag bara har använt mig av sökaren. Så jag håller med Lininaa, Man vänjer sig FORT!