Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 570 ggr
Morrissey
0

Pentax eller Canon...

Hej hej! :)
Det är så att jag ska nu köpa mig en systemkamera, och jag har velat mellan en massa modeller och efter en massa listor och jämförelser och sånt, är nu bara två kameror kvar i mitt huvud: Pentax K10D och Canon EOS 400D. Jag tänkte nu höra, vilken som ni tycker mest om, och så tänkte jag höra om nån vet hur många foton/batteriladdning de kan ta? Har nämligen inte lyckats få fram det någonstans… :)

Så, tacksam för hjälp :)

iboat
0

Kan inte råda dig. Men det var trevligt med förnyelse! Annars handlar det mest om Nikon eller Canon :)

Morrissey
0

Ah, okej, men tack i alla fall :D

MB300E
0

Jag var lite snål så jag köpte en samsung GX10, i grunden samma kamera som pentax K10D, alla pentax objektiv passar, baterigreppet från pentax passar dock inte lika bra, fungerar fast ser inte vackert ut (samsung har ett eget), vad som saknas mer är Pentax eget RAWformat fast den har Adobes så man klarar sig bra.

Min Samsung klarar runt 500 bilder på en laddning, tror nog pentax borde ligga där ungefär också.

Ett tipps när du ska köpa, åk in och kän på kamerorna.

klämm och kän hur byggkvaliten är, tror nog inte att du kommer bli missnöjd med Pentaxen, sedan en annan sak som i alla fall jag tycker är till Pentax fördel är vädertätning och antiskak i huset.

Till pentaxen passar alla k-bajonet linser som är tillvärkade och alla andra pentaxlinser med en addapter, samtliga fungerar med antiskak och alla funktioner som objektiven har standard, läst runt lite på nätet och det fins drygt 3 miljoner olika versioner av objektiv som går att använda med antiskak till K10D.

Säger inte att canonen är en dålig kamera, den tar bra bilder men den ligger inte lika skönt i mina händer plus att den käns väldigt plastig enligt mitt tycke och den saknar vädertätning och antiskak i huset sedan fins det väl inte lika många objektiv som har antiskak till den heller :)