Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1951 ggr
ciss
0

Nikon D40 vs. D70

Imorgon bär det av till stan för att inhandla min första systemkamera. Har hittills haft en långzoom i snart ett år & innan det ett par mindre bra kompaktkameror.

Jag har så gott som bestämt mig för en Nikon D40, men min kära broder vill annat. Han tjatar på mig dag & natt att jag borde skaffa en D70 istället, han har en kompis som säljer en begagnad för 4500.

För det första har jag inte speciellt mycket pengar för tillfället (en hel del gick åt till julklappar). En D40 med 18-55 objektiv kostar 3995 imorgon på Expert. Känner många personer som har en sådan med 18-55 obj och är nöjda. Har sett bilder, läs recensioner och tittat på kameran.

Jag har fotat i ett par år men betraktar mig själv som nybörjare. Har tidigare använt en Panasonic Lumix DMC FZ-50 (långzoom), Konica Minolta Dimage XT (kompakt), Avant mini 5 (kompakt) och ett par till kompaktkameror. Främst är jag intresserad av att fota djur, både inomhus och utomhus. Kommer även bli lite makro- & porträttbilder.  Kameran jag vill ha ska vara snabb och enkel att använda.

Nu får jag ju lite beslutsångest, så jag vänder mig till er. Vad skulle ni ha gjort? Vilken kamera skulle du ha tagit?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

iboat
0

4500:- för en begagnad D70 låter alldeles för mycket. Annars är det en bra kamera. Har själv en sådan men använder den bara som backup om min D200 skulle krångla.

Har beställt en D3 och då kommer min D200 att bli backup.

När jag fått den blir min D70s till salu. (med eller utan kitobjektiv)

ElinH
0

Jag tror inte att det spelar någon större roll vad du köper. Men tänk på att D40 inte har någon autofokusmotor och då blir objektivutbudet mindre och dessutom blir de dyrare (inte så mycket men endå..).

Jag vet nästan ingenting om D70. Men kolla upp hur många exponeringar kameran gjort, en D70 håller för ungefär 50 000 st. ;)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

neonrosa
0

Håller med iboat om att det låter för dyrt. Som du sa, en ny D40 med orginalobjektiv är 500 kr billigare!

Lizzan
0

Tycker du ska köpa D40 :)

ska också till expert imorn och hämta min :)

ciss
0

#4: Ska du köpa en där eller har du beställt? Ifall du har beställt så gäller väl inte rean? Eller?

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

Jag ska köpa min. Ska dit direkt när dom öppnar. Vilken expertaffär ska du till? :)

joytick
0

Jag skulle inte köpt en D40 pga det sämre objektiv utbudet och lite annat.

ciss
0

#6: Du skrev i en annan tråd att du hade beställt din? Har jag för mig. Jag ska till stora expert med en kompis (Sandra, ciindra på ap & KIF). Ska också dit så fort dom öppnar :)

#7: Vad menar du med "lite annat"? Utveckla gärna.

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

Haha, jag menar att jag ska köpa den :) vimsig som man är (A)
Expert i stan eller vid Ica Maxi?

ciss
0

#9: Expert i stan är väl lilla Expert?

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

Jag vet inte xD
men men. Vilken tid ska du dit? :)

ElinSvensson
0

Det jag har hört om D40 som är minus, är väll inte så mkt, men det är ju det med AF-motorn, sedan har den 3 fokus punkter?

men för det priset blir du nog nöjd! (:

joytick
0

#8 Först och främst har dom ju tagit bort lite funktioner från D50'n för att det ska bli en lättare kamera, vilket är synd. Sen så äger en bekant till mig en fotoaffär och han säger att D40 är som en kompaktkamera i annan klädsel, om du förstår vad jag menar :). Och så är det ju det med objektivutbudet, men känner du att du inte kommer behöva så mycket annat än kitobjektivet så går det ju såklart bra ändå. 

Själv ska jag köpa en D50 :) Min kommer i slutet av veckan eller i början på nästa.

ElinSvensson
0

#13 Begangnad då eller ?

joytick
0

#14 Japp, en som är nästan oanvänd.

ciss
0

Det blev en D40 som jag köpte. Är väldigt nöjd med kameran, den passar perfekt i handen & är varken för stor eller för tung. Bilderna blir skarpa & fina.

Tack för era åsikter & synpunkter!

www.frihetenskaniner.se

Ciindra
0

D40 för mej med ! =)

Lizzan
0

Hehe, D40 för mig med. Precis som Cissi skriver ovan så är den liten och lätt, vilket passar mina händer helt perfekt så stora systemkameror gör att jag inte kommer åt alla snabbkomandon osv.

Är jättenöjd :)