En fundering, stulen bild.
Ett företag i Californien har stulit en bild av mig som dom nu säljer som klistermärke "stickers", jag skrev till bildombudsmannen som skrev att jag skulle skicka dom en räkning och priser skulle jag kolla upp i cirkaprislistan, en kompis till mig har den prislistan men vi vet inte riktigt vad vi ska gå efter.
Mailade företaget och frågade vart jag gett dom lov att använda min bild men jag har ej fått svar (inte så konstigt kanske).
nte bara detta företaget som säljer dessa stickers utan dom säljer i sin tur vidare så det säljs väl över hela Usa, hittat flera ställen på nätet iaf.
Någon som har några råd?

Yikes… illa.
Väldigt oproffsigt av dom att bara ta en bild sådär. Jag skulle iaf skicka räkningen direkt åt dom, och ingen billig summa dessutom! Hur hittade du företaget och överhuvudtaget bilden som stickers?

Det är en hundbild på min Bullmastiff, en vanlig huvudbild som jag knappt minns jag haft på nätet, möjligtvis på min photobucketsida eller en gammal hemsida som ej existerar längre.
Satt på E-bay och hittade en ball leksak till hundar och gick in på företagets hemsida, sedan vidare till stickers per ras och fann där min jycke.
Frågan är ju på vilket sätt och hur många kronor man ska begära. Känns rätt banalt men samtidigt inte, fräckt.
Det kan handla om mycket pengar för företaget som tillvekar och säljer dem. Som minst borde du kunna få ett gäng tusen kronor.
Vänliga hälsningar
Niklas

Hur skulle ni gjort/gått vidare med det då? Mailat en räkning, men då är ju frågan hur många kronor, hur man nu mailer en räkning eller ska man ta det per post.

Skicka en räkning per post tillsammans med en skarpt formulerad uppmaning om att de har brutit mot upphovsrätten.
Jag skulle dra till med 3500 dollar. Den summan är verkligen småpotatis i relation till vad exempelvis tryckningen av stickers kostar.
De har olovligen använt din bild i syfte att själv tjäna pengar.

Länk till sidan: http://www.petqwerks.com/stickersbybreed.php
Klicka på Bullmastiff, tar en stund att ladda Överst i högra hörnet är min bild, bifogar den från min dator här.
Tråkigt /: Kräv dom på rejält med pengar :)