Köpguide - digital systemkamera
Är du på gång och köpa en digital systemkamera eller ett nytt objektiv till din kamera så kan SLRgear.com hjälpa dig i ditt val.
En annan köpguide är dpreview.com som jag tycker är nästan bättre och mer informativ.
Hälsningar
Robert
Hej Robert,
jag har en fråga till dig, kanske kan du svara? Har just köpt en Nikon D50. I instruktionsboken står det att man inte skall använda batteriet när temperaturen är under 0 grader. Detta innebär ju att man inte kan fota utomhus på vintern. Kan detta verkligen stämma eller tolkar ja det fel?
Jag undrar också vad du tycker om mitt val av kamera. Hade siktat in mig på en D70 men den var väldigt svår att köpa då Nikon har svårt att leverera (p.g.a. lager flytt i Europa). D50n verkar ju också vara snarlik D70 + att jag fick med två objektiv.
// Anders

Anders,
D50 har fått bra omdöme i olika tidningars tester. Jag själv har precis nyligen beställt en kamera och har jämfört som en tok mellan olika typer och märken.
Det jag har kommit fram till är vad som de huvudsakligen skiljer de olika typerna åt är:
- Hur snabbt de kan ta bilder
- Stroleken på själva husen, stora händer liten kamera lär bli problem
- Hur mycket brus det blir vid olika ISO-tal
- Hur mycket du kan manövrera utvändigt på kameran, och slippa in och gå in på olika menyer
- Hur kameran lirar med en yttre blixt
- Antal bilder per batteriladdning
Har man begränsad inköpssumma att handla för så skulle jag satsa på en kamera med färre finesser för att lägga ned pengar på objektiv istället.
Beträffande kyla och batteri så laddas ett kallt batteri ur snabbare än ett varmt. Min förra kamera en Nikon Coolpix 8800 hade jag ute när det var -20 och kallare, och den fungerade utmärkt. Det skulle vara konstigt om du inte kunde ha din kamera ute nu under vintern, kolla med tillverkaren - Nikon har ju en supportsida.
Hälsningar
Robert
Tack för svaret Robert.
Ja, det handlar nog om längd när det gäller batteriet.
Val av kamera verkar vara otroligt individuellt.
#1 Jag har en Nikon D50, och det funkar alldeles utmärkt att vara ute i kylan och plåta!
Mvh Sofia
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#2 vad har du beställt för kamera?
#1 min Canon fick jätteproblem en vinter när jag fotade hästar ute på ett evenemang. Vet inte hur kallt det var men det var kallt och mina fingrar frös så jag knappt kunde trycka ned avtryckaren. Fick ta ut batteriet, värma i fickan och sen höll det för några foton innan det var dags att värma det igen.
Detta är en väldigt gammal tråd från 2005… ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling