Kattporträtt
Här är ett foto som jag känner mig väldigt nöjd med med tanke på att jag använt mig av en vanlig golvlampa med sidolampa för att ljussätta. Kameran är en Konica Minolta dynax 5d.
Själv tycker jag att den fångar katten väldigt bra och jag gillar att hon ser ut att sväva i ett vitt tomrum.
Vad tycker ni är bra med bilden och vad skulle kunna förbättras?
Mycket härlig bild. Det "enda" jag kan hitta är att jag velat ha kattens blick rakt i in i kameran. I övrigt hittar jag inget att anmärka på, ett mycket bra porträtt på katten!
mvh Martin
Jag älskar den! Superfin
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Snyggt! Bra jobbat…

Seerath, suveränt. Du har bevisat att det går ta bra porträtt med en enkel utrustning, stor applåd. Jag skulle föreslå reflexskärmar till nästa gång för att få mer ljus i pälsen.
Hälsningar
Robert
en jättebra bild på en vacker katt. Svarta katter är INTE lätta att få bra på bild, det lkan jag säga! Bra jobbat!!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Kanonbra bild, att plåta svarta katter är inte lätt.
Mvh Bengan

Görhärlig bild!!
Jag måste få till tid att prova lite oxå, med lite belysning och grejer på mina katter..

Snyggt Pia… precis som Bengan skriver det är inte lätt att fota en svart katt. //Kristin

Tack för komplimangerna!
#4 Jag satte mig och kikade på Cyberphotos reflexskärmar men funderar lite på vilken sort som skulle vara lämplig? och hur ska man placera den för bäst effekt?

Blev lite inspirerad av ditt vackra kort Seerath så jag passade på att ta lite kort på min kisse miss, men absolut inte i samma vackra kategori som din bild. Inga hjälämedel och taget med en väldigt simpel kamera, men blev ändå rätt nöjd med det här kortet, katten är i fokus och inget annat, brukar tycka att det är svårt att fånga katter bra på bild annars. Vad säger ni, vad hade jag kunna gjort bättre och är det något som är bra med bilden? Man lär sig av kritik =)
Jättefin bild, bevisar att det finns hopp för oss som inte har råd med dyr kamera och studioutrustning 

#10 Jag kan rekommendera att placera katten på enfärgat underlag så alla uppmärksamhet ligger på katten. Lakan, filtar och sånt funkar utmärkt. Sen om man vill slippa blixten så brukar dagsljuset funka jättebra (ute på en balkong eller liknande är min favorit). :)
Jag hade önskat att man sett hela ansiktet på katten men kissen din ser fin ut:)
Lycka till!
Jätte härlig bild, Seerath! :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#12 Tack för tips! Jag ska försöka igen, fast katt med egen vilja är svårt =)
Kanonbild verkligen!

jäkligt snygg bild.
Perfecto =)

#9, många säger att man ska placera en skärm på motsatt sida om varifrån ljuset faller in. En av världens mest kända bröllopsfotografer Monte Zucker rekommenderar att lätta upp skuggor med skärmar från samma sida som ljuset faller ifrån, men då närmare kameran.
Hälsningar
Robert

#27 var helt fantastisk, även #28 var bra