Olympus lanserar 18x zoom
Olympus har lanserat en på pappret oerhört imponerande kamera med hela 18x optisk zoom och 28mm vidvinkel!
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/sp550uz-review/index.shtml
Återstår att se hur bra bildkvaliteten är i verkligheten men priset är attraktivt på 500 dollar= 4000kr. (Ja i Sverige lär den väl som vanligt kosta mer än i USA).
Denna imponerande kamera sätter kraftig press på Canon och Sony och Panasonic som måste presentera vassare uppföljare till sina S3IS, H5 osv.
Konkurrensen bland kompaktkameror fortsätter och de blir bättre för var dag. Med den utveckling vi ser lär systemkameror bli bortkonkurrerade från marknaden inom kort då man kan få samma bildresultat från en kompakt utan att släpa på en massa tunga och dyra objektiv.
woah 18 :O dom drar till stort!

Åh det kanske är en sån jag ska ha nästa gång. Jag har funderat på en systemkamera men vill samtidigt lära mig mer om fotografering om jag ska lägga ner så mkt pengar på mer komplicerad utrustning.
Den här verkar ju inte vara så långt från min C-765 ändå. Den har jag varit jättenöjd med men börjar tycka att det är dags att byta upp mig…
iken: Det tror jag inte. Jag har en Canon Powershot S3 IS (12x, motsvarade 432 mm).
Jag har sett bilder tagna med de billigare systemkamerorna och hyfsat billigare objektiv på ca 300 mm max brännvidd (och har kameran då cropfaktor 1.6 eller liknande så är det strax mer än min S3:a). Den kvaliten överstiger lätt min kameras, men visst - det blir bra foton med min också men inte om det inte är kanonljus och inte vid maximalt teleläge.
Visst, det kommer också att förbättras på de kommande kamerona, men jag inbillar mig ju att även systemkameror och dess objektiv kommer att förbättras.
Jag tror att "medelsvensson" kommer att mer och mer övergå till de avancerade kompakterna som en allroundkamera, medan de som brinner för fotograferingen och vill ha det där lilla extra håller sig till systemkameror och de objektiv som passar bäst för deras ändamål.
mvh Martin
Jag tolkar det mer som om att Olympus vill testa sin IS innan de stoppar in den i deras nya E-modeller. Varför skulle man annars bygga IS med rörlig CCD? Den tekniken är till för att tillföra IS till utbytbara objektiv utan inbyggd IS.
Skall bli intressant att se kort från den dock.
mvh/gurin
Det finns objektiv till videokameror med 20x zoom och mer. MEN, man får aldrig någonting helt gratis. Långa zoomar är kompromisser med stort K. Usla motljusegenskapert, kraftig distortion och andra "trevligheter" går inte att undvika.
Prioriterar man bekvämlighet så är sånt här naturligtvis helt OK. Duger nog åt många t.ex. till snapshots och enklare 10 x 15 bilder i ett fotoalbum. Vill man ha kvalitet på bilderna så bör man nog leta efter nåt annat.
Eftersom kameran inte testats än går det inte att säga så mycket, men det skulle verkligen förvåna mig om Olympus lyckats lura naturlagarna!
Dessutom. Hur bekvämt är det att släpa på ett stativ? Inte ens med bildstabilisering tror jag särskilt många klarar längsta brännvidden utan skak. Antagligen talar vi om en lägsta brännvidd som motsvarar 500mm eller mer på en 35-mm kamera! Vi pratar antagligen om brännvidder som ligger på yttersta gränsen av vad vana proffs klarar av att hålla handhållet. Och proffsen har oftast ljusstarkare gluggar som gör att de kan använda korta slutartider!
Vill inte helt sabla ner sånt här. Det är säkert rätt kamera för vissa. Men man ska VETA vad man köper. Risken är nog stor att många har för stora förväntningar och blir besvikna.
Nja, riktigt långa avstånd klarar inte kompakterna av, det blir brus i bilderna även på ISO 80. En S3IS klarar utmärkt att zooma på upp till någon kilometers avstånd och så men är avståndet flera kilometer så uppstår brus i bilden, trots ISO 80 i dagsljus.
I detta avseende kanske systemkamerorna är bättre, men vad kostar då ett bra telezoomobjektiv med resp utan bildstabilisering?
Här är en djungel med objektiv
http://www.pixmania.com/kameraobjektiv-canon-objektiv/sese1_1_433_1640_5_0_0_00_sg.html

Jag har en kamera med 10 gångers zoom och det är inte så ofta som jag använder mig av hela zoomen, men ibland så är det bra som när jag satt långt ifrån scenen som i den bifogade bilden . Om man är medveten om bristerna vid en så stor zoom så får man anpassa det efter omständigheterna. Jag skall dock titta lite närmare på den kameran när den finns ute på marknaden här i Sverige
#6. Brus beror näppeligen på avståndet till motivet.
Blir det så här när man zoomar med systemkamera också?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A630/FULLRES/YIMG_0350.HTM
Ja!
På långa avstånd har man luft som är i vägen. Dis, värmedaller och liknande gör det inte bättre. Det finns också nåt som heter färgperspektiv. Det innebär att färger alltid bli blekare ju längre man är från motivet.
Även om djurfotografer använder långa telen för att få bra bilder så är man mycket närmare än många tror.
Jag testade den här kameran igår, på Dustins mässa. Jag är klart imponerad - den såg helt okej ut. Gillar också att den har 1 cm närgräns - jag ska läsa recensioner, men funderar skarpt på att köpa en och ha dels till makrofoto, och dels när man vill ha en bra allroundkamera utan att släpa systemkamera plus diverse objektiv.
Fick en sådan kamera i julklapp igår, lekt lite med den bara. Bifogar en bild. (Jag är nybörjare för att tillägga.)
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Oj!